|
Vyučující
|
-
Dach Stefanie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod - Filosofie dnes 2) Experimentální filosofie 3) Normativita a přírodní svět 4) Morálka, autonomie a nové technologie 5) Antinatalismus 6) Bioetika 7) Rozšířená mysl 8) Simulační argument 9) Umělá inteligence a nové formy mysli 10) Technika a osobní identita (uploading, teletransportace, transhumanismus) 11) Feminismus, rasismus, sociální ideologie 12) Současná česká filosofie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 64 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní postavy a témata filosofie 20.století |
| charakterizovat současné společenské a technologické reálie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat s porozuměním filosofickou terminologii 20. století |
| identifikovat problém (tezi) a rekonstruovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
| využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní postavy a témata současné filosofie |
| charakterizovat nejdůležitější koncepce současné filosofie a vysvětlit jejich souvislosti |
| shrnout vybrané významné spisy současné filosofie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat primární texty současné filosofie |
| interpretovat vybrané pasáže současných filosofických textů |
| sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů současné filosofie |
| argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu současné filosofie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kohák, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-86-9.
-
Nussbaum, Martha Craven. Ne pro zisk : proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7007-489-3.
-
Peregrin, Jaroslav. Človek a pravidla: kde se berou rozum, jazyk a svoboda. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 9788073633479.
-
Schneider, Susan. Science fiction and philosophy : from time travel to superintelligence. 1st pub. Chichester : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-1-4051-4907-5.
|