Vyučující
|
-
Marvan Tomáš, Doc. Mgr. Ph.D.
-
Polák Michal, Mgr. Ph.D.
-
Dach Stefanie, Mgr. Ph.D.
-
Babůrková Květová Eliška, Mgr.
-
Marvan Tomáš, Doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Druhy vědomí (fenomenální, přístupové, intransitivní, reflexivní ad.); vztah filosofie a kognitivních disciplín, které zkoumají vědomí (neurověda, kognitivní psychologie); konceptuální analýza vs. "empiricky informovaná filosofie"; introspekce jako metoda nahlédnutí do mysli; existence qualií; epifenomenalismus a jeho naturalistické alternativy; překážky vědeckého výzkumu vědomí; problematika neuronových korelátů vědomí: supervenience, teorie identity nebo jiný typ vztahu?; experimentální přístupy k fenomenálnímu vědomí (fMRI, EEG, behaviorální testy).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 234 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát klíčové postavy a témata vědy o vědomí od 80. let 20. století do současnosti |
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy vědy o vědomí od 20. století do současnosti |
popsat problémy, které byly v oblasti vědy o vědomí od 20. století do současnosti řešeny |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním pojmový aparát vědy o vědomí |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti věd o vědomí z 20. století do současnosti |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
systematicky vymezit a popsat problémy, které se v současné vědě o vědomí objevují |
komplexně vysvětlit specifika vědeckého a filozofického přístupu k vědomí a zhodnotit význam a výsledky současné vědy o vědomí |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti současné vědy o vědomí |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti vědy o vědomí |
dokázat kriticky posoudit, nakolik je příslušná teorie vhodná pro popis povahy a vzniku vědomí |
inovativně a kriticky reflektovat texty autorů z oblasti současné vědy o vědomí |
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z oblasti vědy o vědomí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Baars, B. In the Theatre of Consciousness. New York: Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-514703-0.
-
Blackmore, Susan. Conversations on consciousness : what the best minds think about the brain, free will, and what it means to be human. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-517959-5.
-
BUTLER, J. Rethinking Introspection. London: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-1-137-28037-4.
-
Dahaene, S. Consciousness and the Brain: Deciphering How the Brain Codes Our Thoughts. New York : Viking, 2014.
-
Dennett, D. Sweat Dreams. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2005.
-
Flanagan, Owen. Consciousness reconsidered. Cambridge, Mass. [u.a.] : MIT Press, 1992. ISBN 0-262-56077-1.
-
Flanagan, Owen; Güzeldere, Güven; Block, Ned. The Nature of Consciousness : philosophical debates. [1st ed.]. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52210-1.
-
Gennaro, R. Counsciousness Paradox. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2012.
-
Churchland, P. S. Brainwise. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2002.
-
MARVAN, T., POLÁK, M. Vědomí a jeho teorie. Plzeň/Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-606-2.
-
Prinz, J. The Conscious Brain. Oxford : Oxford University Press, 2012.
-
Revonsuo, A. Consciousness: The Science of Subjectivity. Hove : Psychology Press, 2010.
-
Seager, W. Theories of Consciousness: An Introduction. London : Routledge, 1999.
-
Shear, J. (ed.). Explaining Cousciousness: Tha Hard Problem. Cambridge, Mass. : MIT Press, 1998.
|