Course: The Philosophical Aspects of the Science of Consciousness

« Back
Course title The Philosophical Aspects of the Science of Consciousness
Course code KFI/FAVD
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Marvan Tomáš, Doc. Mgr. Ph.D.
  • Polák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Dach Stefanie, Mgr. Ph.D.
  • Babůrková Květová Eliška, Mgr.
  • Marvan Tomáš, Doc. Mgr. Ph.D.
Course content
Types of consciousness (phenomenal, access, intransitive, reflexive etc.); relationship between philosophy and cognitive disciplines that study consciousness (neuroscience, cognitive psychology); conceptual analysis vs. "Empirically informed philosophy"; introspection as a method of insight into the mind; the existence of qualia; epifenomenalism and its naturalistic alternatives; barriers to scientific research consciousness; issue of neural correlates of consciousness: supervenience, identity theory or another kind of relationship?; experimental approaches to phenomenal consciousness (fMRI, EEG, behavioral tests).

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Self-study of literature
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 234 hours per semester
prerequisite
Knowledge
znát klíčové postavy a témata vědy o vědomí od 80. let 20. století do současnosti
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy vědy o vědomí od 20. století do současnosti
popsat problémy, které byly v oblasti vědy o vědomí od 20. století do současnosti řešeny
Skills
používat s porozuměním pojmový aparát vědy o vědomí
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti věd o vědomí z 20. století do současnosti
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
learning outcomes
Knowledge
systematicky vymezit a popsat problémy, které se v současné vědě o vědomí objevují
komplexně vysvětlit specifika vědeckého a filozofického přístupu k vědomí a zhodnotit význam a výsledky současné vědy o vědomí
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni
Skills
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti současné vědy o vědomí
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti vědy o vědomí
dokázat kriticky posoudit, nakolik je příslušná teorie vhodná pro popis povahy a vzniku vědomí
inovativně a kriticky reflektovat texty autorů z oblasti současné vědy o vědomí
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z oblasti vědy o vědomí
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Group discussion
Self-study of literature
assessment methods
Oral exam
Recommended literature
  • Baars, B. In the Theatre of Consciousness. New York: Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-514703-0.
  • Blackmore, Susan. Conversations on consciousness : what the best minds think about the brain, free will, and what it means to be human. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-517959-5.
  • BUTLER, J. Rethinking Introspection. London: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-1-137-28037-4.
  • Dahaene, S. Consciousness and the Brain: Deciphering How the Brain Codes Our Thoughts. New York : Viking, 2014.
  • Dennett, D. Sweat Dreams. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2005.
  • Flanagan, Owen. Consciousness reconsidered. Cambridge, Mass. [u.a.] : MIT Press, 1992. ISBN 0-262-56077-1.
  • Flanagan, Owen; Güzeldere, Güven; Block, Ned. The Nature of Consciousness : philosophical debates. [1st ed.]. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52210-1.
  • Gennaro, R. Counsciousness Paradox. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2012.
  • Churchland, P. S. Brainwise. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2002.
  • MARVAN, T., POLÁK, M. Vědomí a jeho teorie. Plzeň/Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-606-2.
  • Prinz, J. The Conscious Brain. Oxford : Oxford University Press, 2012.
  • Revonsuo, A. Consciousness: The Science of Subjectivity. Hove : Psychology Press, 2010.
  • Seager, W. Theories of Consciousness: An Introduction. London : Routledge, 1999.
  • Shear, J. (ed.). Explaining Cousciousness: Tha Hard Problem. Cambridge, Mass. : MIT Press, 1998.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and History of Science and Technology (11-5,6) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and History of Science and Technology (11-5,6) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -