|
Lecturer(s)
|
-
Marvan Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Polák Michal, Mgr. Ph.D.
-
Dach Stefanie, Mgr. Ph.D.
-
Babůrková Květová Eliška, Mgr.
-
Marvan Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Types of consciousness (phenomenal, access, intransitive, reflexive etc.); relationship between philosophy and cognitive disciplines that study consciousness (neuroscience, cognitive psychology); conceptual analysis vs. "Empirically informed philosophy"; introspection as a method of insight into the mind; the existence of qualia; epifenomenalism and its naturalistic alternatives; barriers to scientific research consciousness; issue of neural correlates of consciousness: supervenience, identity theory or another kind of relationship?; experimental approaches to phenomenal consciousness (fMRI, EEG, behavioral tests).
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Self-study of literature
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 234 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| znát klíčové postavy a témata vědy o vědomí od 80. let 20. století do současnosti |
| vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy vědy o vědomí od 20. století do současnosti |
| popsat problémy, které byly v oblasti vědy o vědomí od 20. století do současnosti řešeny |
| Skills |
|---|
| používat s porozuměním pojmový aparát vědy o vědomí |
| reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti věd o vědomí z 20. století do současnosti |
| využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| systematicky vymezit a popsat problémy, které se v současné vědě o vědomí objevují |
| komplexně vysvětlit specifika vědeckého a filozofického přístupu k vědomí a zhodnotit význam a výsledky současné vědy o vědomí |
| prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
| Skills |
|---|
| samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti současné vědy o vědomí |
| koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti vědy o vědomí |
| dokázat kriticky posoudit, nakolik je příslušná teorie vhodná pro popis povahy a vzniku vědomí |
| inovativně a kriticky reflektovat texty autorů z oblasti současné vědy o vědomí |
| dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z oblasti vědy o vědomí |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture supplemented with a discussion |
| Group discussion |
| Self-study of literature |
| assessment methods |
|---|
| Oral exam |
|
Recommended literature
|
-
Baars, B. In the Theatre of Consciousness. New York: Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-514703-0.
-
Blackmore, Susan. Conversations on consciousness : what the best minds think about the brain, free will, and what it means to be human. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-517959-5.
-
BUTLER, J. Rethinking Introspection. London: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-1-137-28037-4.
-
Dahaene, S. Consciousness and the Brain: Deciphering How the Brain Codes Our Thoughts. New York : Viking, 2014.
-
Dennett, D. Sweat Dreams. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2005.
-
Flanagan, Owen. Consciousness reconsidered. Cambridge, Mass. [u.a.] : MIT Press, 1992. ISBN 0-262-56077-1.
-
Flanagan, Owen; Güzeldere, Güven; Block, Ned. The Nature of Consciousness : philosophical debates. [1st ed.]. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52210-1.
-
Gennaro, R. Counsciousness Paradox. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2012.
-
Churchland, P. S. Brainwise. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2002.
-
MARVAN, T., POLÁK, M. Vědomí a jeho teorie. Plzeň/Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-606-2.
-
Prinz, J. The Conscious Brain. Oxford : Oxford University Press, 2012.
-
Revonsuo, A. Consciousness: The Science of Subjectivity. Hove : Psychology Press, 2010.
-
Seager, W. Theories of Consciousness: An Introduction. London : Routledge, 1999.
-
Shear, J. (ed.). Explaining Cousciousness: Tha Hard Problem. Cambridge, Mass. : MIT Press, 1998.
|