Course: The Philosophical Aspects of the Science of Consciousness

« Back
Course title The Philosophical Aspects of the Science of Consciousness
Course code KFI/FAVD
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Marvan Tomáš, Doc. Mgr. Ph.D.
  • Polák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Dach Stefanie, Mgr. Ph.D.
  • Babůrková Květová Eliška, Mgr.
  • Marvan Tomáš, Doc. Mgr. Ph.D.
Course content
Types of consciousness (phenomenal, access, intransitive, reflexive etc.); relationship between philosophy and cognitive disciplines that study consciousness (neuroscience, cognitive psychology); conceptual analysis vs. "Empirically informed philosophy"; introspection as a method of insight into the mind; the existence of qualia; epifenomenalism and its naturalistic alternatives; barriers to scientific research consciousness; issue of neural correlates of consciousness: supervenience, identity theory or another kind of relationship?; experimental approaches to phenomenal consciousness (fMRI, EEG, behavioral tests).

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Self-study of literature
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 234 hours per semester
prerequisite
Knowledge
znát klíčové postavy a témata vědy o vědomí od 80. let 20. století do současnosti
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy vědy o vědomí od 20. století do současnosti
popsat problémy, které byly v oblasti vědy o vědomí od 20. století do současnosti řešeny
Skills
používat s porozuměním pojmový aparát vědy o vědomí
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti věd o vědomí z 20. století do současnosti
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
learning outcomes
Knowledge
systematicky vymezit a popsat problémy, které se v současné vědě o vědomí objevují
komplexně vysvětlit specifika vědeckého a filozofického přístupu k vědomí a zhodnotit význam a výsledky současné vědy o vědomí
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni
Skills
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti současné vědy o vědomí
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti vědy o vědomí
dokázat kriticky posoudit, nakolik je příslušná teorie vhodná pro popis povahy a vzniku vědomí
inovativně a kriticky reflektovat texty autorů z oblasti současné vědy o vědomí
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z oblasti vědy o vědomí
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Group discussion
Self-study of literature
assessment methods
Oral exam
Recommended literature
  • Baars, B. In the Theatre of Consciousness. New York: Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-514703-0.
  • Blackmore, Susan. Conversations on consciousness : what the best minds think about the brain, free will, and what it means to be human. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-517959-5.
  • BUTLER, J. Rethinking Introspection. London: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-1-137-28037-4.
  • Dahaene, S. Consciousness and the Brain: Deciphering How the Brain Codes Our Thoughts. New York : Viking, 2014.
  • Dennett, D. Sweat Dreams. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2005.
  • Flanagan, Owen. Consciousness reconsidered. Cambridge, Mass. [u.a.] : MIT Press, 1992. ISBN 0-262-56077-1.
  • Flanagan, Owen; Güzeldere, Güven; Block, Ned. The Nature of Consciousness : philosophical debates. [1st ed.]. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52210-1.
  • Gennaro, R. Counsciousness Paradox. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2012.
  • Churchland, P. S. Brainwise. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2002.
  • MARVAN, T., POLÁK, M. Vědomí a jeho teorie. Plzeň/Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-606-2.
  • Prinz, J. The Conscious Brain. Oxford : Oxford University Press, 2012.
  • Revonsuo, A. Consciousness: The Science of Subjectivity. Hove : Psychology Press, 2010.
  • Seager, W. Theories of Consciousness: An Introduction. London : Routledge, 1999.
  • Shear, J. (ed.). Explaining Cousciousness: Tha Hard Problem. Cambridge, Mass. : MIT Press, 1998.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and History of Science and Technology (11-5,6) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and History of Science and Technology (11-5,6) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -