Vyučující
|
-
Moural Josef, Doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod: filosofie 19. století, analytická filosofie a fenomenologie jako nejúspěšnější z revolt proti pokleslé, upovídané a mna dějiny zaměřené filosofii 19. století. Hlavní postavy, chronologie. Fenomenologie a hermeneutika. 2. Husserl I: fenomenologický projekt, evidence, redukce. (Husserlova kritická adaptace Descartovy teorie vědy; evidence jako samodanost, typy evidence; epoché a transcendentálně-fenomenologická redukce) 3. Husserl II: základní struktury intencionality. (Noema a noesis, reflexe; syntéza identifikace a ostatní syntetické struktury; časovost; horizont jako soustava předznačených potencialit vědomí; intencionální analýza jako hlavní úkol fenomenologie) 4. Husserl III: další problematika: já, eidetika, bytí a transcendentální idealismus, intersubjektivita, metafilosofie. (Já jako pól intencionality a jako monáda, habituality; jednotlivé a eidos, nejasnosti ohledně smyslu eidetiky; jsoucí jako vyplnění intence, transcendentální idealismus; vlastní a cizí, aprezentace, druhé já; filosofie jen popisuje, co a jak je dáno) 5. Husserl IV: věda a přirozený svět. (krize věd, opuštěný úkol racionálního vedení života; Galilei a matematizace přírody, vyprázdnění smyslu technizací; přirozený svět a jeho struktury: relativita, napětí domovcizota; vědecká objektivita a univerzalita fundována v intersubjektivitě, ta fundována v individuální subjektivitě; Derridův komentář) 6. Husserl V: autenticita, dějiny a sedimentace, teleologie. (Autenticita není dána samotným faktem života, lze ji dosáhnout jen v úsilí; úsilí o co? jakožto filosofové jsme dědici úkolu rozumět a řídit se rozuměním; původ předsudků v sedimentaci, potřeba kriticky přezkoumávat tradovaný smysl; teleologie evropského lidství a její vratká naděje) 6. Heidegger I: ontologické přepracování fenomenologického projektu (Otázka po bytí, struktura otázky vůbec a hermenutický kruh, pobyt a rozumění bytí, 'bytí-ve-světě'; každodennost a obstarávání, odmítnutí primátu teoretického postoje; rozvrh, vrženost, fakticita, starost) 7. Heidegger II: světskost a autenticita. (Svět a světskost, příruční a výskytové jsoucno, trajektorie obstarávání, prostor jednání chybějící instituce; autenticita a veřejný anonym) 8. Heidegger III: rozumění, pravda a skutečnost. (Naladění a vynacházení se; rozumění a výklad, řeč, hermeneutické 'jako'; pravda a neskrytost; problém dokazatelnosti 'vnějšího světa', realita a starost) 9. Merleau-Ponty a fenomenologie vnímání. (Použití dobové psychologie, kritika empirismu a intelektualismu; konstituce času, sebeprodukce, syntéza, diferenciace, ek-stase, svět) 10. Jan Patočka a tři pohyby lidské existence. (Patočka o dějepisu a dějinnosti; předdějinný svět, počátek a původ dějin, problém archeismu; souvztah prvního a druhého pohybu, akceptace, prodlužování a obrana; pohyb pravdy a otevřenost novému; Rádl, Ebeling, Hejdánek a seminář v Jirchářích) 11. Hermeneutická verze fenomenologie: Hans-Georg Gadamer, Paul Ricoeur. (dějiny hermeneutiky, hermenutický kruh, filosofie a humanitní disciplíny) 12. Shrnutí výkladu: fenomenologie dnes a zítra. (Nenaplněné naděje fenomenologie, opuštěný program bádání; postmoderna a smrt subjektu; folk-psychology a eliminativní materialismus; lidský úděl absence vážných odpovědí a konjunktura šarlatánství; co dělat?)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 64 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
představí základní postavy a témata filosofie období předcházejících |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním filosofickou terminologii období předcházejících |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
představit základní postavy a témata filosofie období |
charakterizovat nejdůležitější filosofické koncepce období a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné filosofické spisy období |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat pramenné filosofické texty období |
interpretovat vybrané pasáže filosofických textů |
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu fenomenologické filosofie |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I : nárys filosofické hermeneutiky. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2010. ISBN 978-80-87256-04-6.
-
Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
-
Husserl, Edmund. Karteziánské meditace. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1968.
-
Husserl, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. 2. vyd., reprint 1. vyd., Academia 1972. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
-
Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Vyd 1. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
-
Patočka, Jan. Úvod do fenomenologické filosofie. 2. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2003. ISBN 80-7298-064-5.
|