Vyučující
|
-
Dach Stefanie, Mgr. Ph.D.
-
Marvan Tomáš, Doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod: Co znamená mluvit určitým jazykem? 2) Klasické teorie významu: od Fregea ke Quineovi 3) Sémantický externalismus 4) Současné přístupy k významu: inferencialismus 5) Současné přístupy k významu: teleosémantika 6) Pragmatika: teorie řečových aktů, implikatury, deiktické a indexikální výrazy 7) Pragmatika: význam věty vs. význam výpovědi, kontextualismus 8) Modalita: Nutnost, možnost a možné světy 9) Modalita: Jazyk morálky 10) Jazyk, mysl a myšlení 11) Umělé jazyky: dokonalé jazyky, mezinárodní pomocné jazyky, programovací jazyky 12) Jazyk v interakci člověka a stroje 13) Jazyk, technologie a moc
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 49 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat hlavní myšlenkové proudy moderní filosofie, především filosofie 20. století |
vysvětlit různé přístupy k významu |
charakterizovat vybrané autory analytické filosofie a jejich hlavní teze |
Odborné dovednosti |
---|
rekonstruovat argumenty ve filosofických a vědeckých textech |
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databázi odborných publikací |
formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit vybrané současné přístupy k sémantickému významu, pragmatice a modalitě |
popsat různé přístupy ke vztahu mezi jazykem a myšlením |
charakterizovat místo jazyka v prostředí nových technologiích a v interakcích mezi člověkem a strojem |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním základní rozlišení ve filosofii jazyka (např. sémantika vs. pragmatika, modální vs. nemodální, význam věty vs. význam výpovědi) |
aplikovat filosofické teorie o jazyce a významu k hodnocení místa jazyka v prostředí nových technologií |
diskutovat a obhájit své argumenty pro vybranou tezi jako součást prezentace posteru |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Portfolio, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Austin, J. L. Jak udělat něco slovy. Praha : Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-133-8.
-
Lycan, W. G. Philosophy of Language. A Contemporary Introduction. London: Routledge, 2008.
-
Peregrin, Jaroslav. Kapitoly z analytické filosofie. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2005. ISBN 80-7007-207-5.
-
Peregrin, Jaroslav. Význam a struktura. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1999. ISBN 80-86005-93-3.
-
Pinker, Steven. Jazykový instinkt : jak mysl vytváří jazyk. Vyd. 1. Praha : Dybbuk, 2009. ISBN 978-80-7438-006-8.
-
Soames, Scott. Philosophy of Language. Oxford : Princeton University Press, 2010.
|