Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Marcus Tullius Cicero Laelius de amicitia, Tusculanae disputationes. Úvod do četby a studia latinských filosofických textů. 2. Základy křesťanské víry vybrané modlitby a biblické pasáže. Latinské slovní druhy, gramatické kategorie, deklinace, konjugace, gradace. Sloveso esse. 3. Známé latinské výroky. Titus Lucretius Carus De rerum natura. Lucius Aeneus Seneca Epistula 16, De beneficiis aj. Složeniny s esse. 4. Quintus Septimius Florens Tertullianus De carne Christi, Adversus Praxeam, Apologeticum 47, Adversus Marcionem. Marius Victorinus Adversus Arium. Deponentní slovesa. Pojem substantia. 5. Aurelius Augustinus De Trinitate, De civitate Dei, Confessiones. Anicius Manlius Severinus Boethius In Isagogen Porphyrii, De hebdomadibus. Konjunktivy tvořené od prézentního kmene. Nepravidelná slovesa velle, nolle, malle. Vazba akuzativu s infinitivem. Pojmy praedicabilia a praedicamenta. 6. Ioannes Scotus Eriugena De divisione naturae. Anselmus Cantuariensis Proslogion. Pojem natura. Aktivní participium prézenta a pasivní participium perfekta. Neurčitá zájmena, nepravidelné stupňování adjektiv. 7. Bernardus Claraevallensis De gradibus humilitatis et superbiae. Petrus Abaelardus Dialectica, Ethica seu Scito teipsum. Hugo de sancto Victore Didascalicon de studio legendi. Pojem intentio. 8. Albertus Magnus De vegetabilibus et plantis, Summa theologica, Summa de creaturis. Thomas de Aquino De ente et essentia, Summa theologica. Skloňování adjektiv. Ablativ absolutní. Ukazovací zájmena. Nepravidelná slovesa ferre, ire, fieri. Pojmy ens, essentia. 9. Bonaventura In IV libri Sententiarum commentarius, Itinerarium mentis in Deum, Quaestiones disputatae de scientia Christi, De reductione artium ad theologiam. Roger Bacon Opus majus. Pojmy ratio a intellectus. 10. Johannes Duns Scotus. Guillelmus de Ockham. Genitiv přivlastňovací. Pojmy haecceitas, subiectum, obiectum. 11. Nicolaus de Cusa De docta ignorantia, De visione dei, De coniecturis. Marsilio Ficino. Franciscus Patritius. Francis Bacon Verulamensis. Korelativní zájmena. Imperativy. Pojem spatium. 12. Ioannes Amos Comenius De rerum humanarum emendatione consultatio catholica. Renatus Cartesius Regulae ad directionem ingenii. Benedictus Spinoza Ethica ordine geometrico demonstrata. Immanuel Kant. Joseph Gredt Elementa philosophiae aristotelico-thomisticae. Skloňování výrazů nemo a nihil. Gerundivum a gerundium. Pojem structura.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládat alespoň jeden cizí jazyk, nejlépe angličtinu (min. pasivně) |
ovládat s porozuměním odborný jazyk (v češtině) |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky přistupovat ke zdrojům (pramenným i sekundárním textům) |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
rozumět sdělením různého typu |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy latinské filosofické terminologie |
charakterizovat specifika latinské filosofické terminologie |
Odborné dovednosti |
---|
dohledat v latinském filosofickém textu citovanou pasáž a ověřit její formální i věcnou správnost |
najít a ověřit v latinské sekundární literatuře konkrétní faktografickou znalost |
najít k českému překladu v originálním filosofickém textu příslušnou terminologii a ověřit adekvátnost i konzistenci jejího překladu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Latinitatis medii aevi lexicon Bohemorum - Slovník středověké latiny v českých zemích, I-II.. Praha, 1992.
-
Vyučující na začátku semestru zveřejní základní literaturu a texty na Courseware..
-
Floss, K. - Nejschleba, T. Úvod do latinské filozofické terminologie a četby. Olomouc : FF UP, 2000.
-
Nechutová, J.; Hejnic, J. Úvod do studia středověké latiny. Brno, 1977.
-
Nechutová, J. Středověká latina. Brno : FF MU, 1995.
-
Nechutová, J. Texty ke cvičením ze středověké latiny. Brno, 1995. ISBN 80-210-1058-4.
-
Nechutová, J. Výbor latinských filozofických textů pro posluchače oboru filozofie. Praha, 1968.
-
Pech, J. Latina pro gymnázia 1. Leda, Praha, 1999.
-
Pech, J. Latina pro gymnázia 2. Praha, Leda, 1999.
-
Pražák, J. - Novotný, F. - Sedláček, J. Latinsko-český slovník. Praha : KLP, 1999.
|