|
Vyučující
|
-
Schuster Radek, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přirozené a umělé: homunkulové a myslící stroje. Super-inteligence a singularita. Symbolická a sub-symbolická inteligence. Formální systémy a autoreference: Gödelovy věty, Turingovy stroje a problém zastavení, Lucas-Penrosův argument. Algoritmy, (hluboké) neuronové sítě a strojové učení. Turingův test a Searlova čínská komnata. Prediktivní jazykové modely: GPT3 vs. sémantika přirozeného jazyka.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 234 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat příklady použití neuronových sítí a strojového učení v praxi |
| vysvětlit základní definice a principy umělé inteligence |
| vyjmenovat klíčové teorie filosofie jazyka a mysli |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat s porozuměním terminologii filozofie vědy a techniky a filozofie jazyka a mysli |
| interpretovat abstraktní filosofické texty v anglickém jazyce |
| využívat informační technologie založené na UI |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokazovat porozumění základním principům neuronových sítí a paradigmatům UI |
| systematicky popsat tradiční i aktuální filosofické argumenty v debatě o UI |
| komplexně vysvětlit klíčové myšlenkové experimenty týkající se UI |
| Odborné dovednosti |
|---|
| inovativně provést logicko-sémantickou analýzu pojmu UI v různých diskurzech |
| kriticky zhodnotit aktuální technologické možnosti UI a laické představy o ní |
| koncipovat nové filosofické přístupy k neuronovým sítím a strojovému učení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální konzultace, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
BOSTROM, N. Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 1501227742.
-
CAPPELEN, H. DEVER, J. Making AI Intelligible: Philosophical Foundations. Oxford: Oxford University Press, 2021. ISBN 978-0192894724.
-
Copeland, B. Jack. The essential Turing seminal writings in computing, logic, philosophy, artificial intelligence and artificial life plus the secrets of enigma. 1st pub. Oxford : Clarendon Press, 2004. ISBN 978-0-19-152028-0.
-
KURZWEIL, R. The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology. New York, NY: Penguin USA, 2006.
-
MITCHELL, M. Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans. Pelican, 2020. ISBN 978-0241404836.
-
RUSSELL, S. & NORVIG, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach. Harlow : Pearson, 2022. ISBN 978-1-292-40113-3.
-
WOOLDRIDGE M. The Road to Conscious Machines: The Story of AI. Pelican Books, 2021. ISBN 9780241333907.
|