Course: Philosophy of Science

« Back
Course title Philosophy of Science
Course code KFI/FVD
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Demjančuk Nikolaj, Doc. PhDr. CSc.
  • Havlík Vladimír, Doc. PhDr. CSc.
Course content
The relation between philosophy, epistemology and the methodology of science. The classical paradigm of science (Newton, Descartes). The clash between empiricism and rationalism. Formation of the philosophy of science. The search for a methodological ideal (J. S. Mill, W. Whewell, W. S. Jevons). Conventionalism as an attempt to overcome the empiricism-rationalism distinction (E. Mach, H. Poincaré, P. Duhem). Science from the perspective of pragmatism (C. S. Peirce, W. James, J. Dewey). A. Whitehead on the nature of scientific knowledge. Logical atomism (L. Wittgenstein, B. Russell). Logical positivism (R. Carnap, M. Schlick, O. Neurath, H. Feigl, Ph. Frank, H. Reichenbach, A. Tarski). Operationalism (P. W. Bridgeman, A. Rapoport, B. F. Skinner). A. J. Ayer's verificationism. Post-positivist philosophy of science. K. Popper's philosophy of science. T. Kuhn's historical conception. I. Lakatos' methodology of research programs. P. K. Feyerabend's methodological anarchism. The sociological turn in the philosophy of science. Scientific realism and instrumentalism. The development of scientific rationality, the notion of truth in contemporary science, truth as a value. Science and non-scientific forms of knowledge (K. Popper, J. Ziman, P. Feyerabend, P. Thagard). Scientific explanation (C. Hempel, E. Nagel, C. Lévi-Strauss). Scientific theory and observation (R. Carnap, N. R. Hanson, I. Toulmin, W. Quine, T. Kuhn, Ph. Frank). Science and values (C. Hempel, N. Rescher). Science and culture (H. Feigl). The nature of the scientific method (R. Carnap, H. Reichenbach).

Learning activities and teaching methods
Textual studies, Lecture
  • Preparation for an examination (30-60) - 234 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
znát klíčové postavy a témata filozofie vědy
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy filozofie vědy
popsat problémy, které byly v oblasti filozofie vědy řešeny
Skills
používat s porozuměním pojmový aparát filozofie vědy
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti filozofie vědy
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
learning outcomes
Knowledge
systematicky vymezit a popsat témata a vývoj filozofie vědy
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky filozofie vědy
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni
Skills
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti filozofie vědy
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti filozofie vědy
inovativně reflektovat texty autorů filozofie vědy
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti
teaching methods
Knowledge
Textual studies
Lecture supplemented with a discussion
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Group discussion
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills
Oral exam
Recommended literature
  • BARKER, G.; KITCHER, P. Philosophy of Science: A New Introduction. New York: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-195-36619-8.
  • CURD, M.; COVER, J. A.; PINCOCK, Ch. (eds.). Philosophy of Science: the Central Issues. New York: W.W. Norton, 2013. ISBN 978-0-393-92080-2.
  • Demjančuk, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení : proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-19-8.
  • Fajkus, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-095-1.
  • Feyerabend, Paul K. Tři dialogy o vědění. 1. vyd. Praha : Vesmír, 1999. ISBN 80-85977-04-4.
  • Fiala, J. Analytická filosofie. První čítanka. Plzeň, 2000.
  • Gasper, Philip; Trout, J. D.; Boyd, Richard. The philosophy of science ; ed. by Richard Boyd, Philip Gasper, J.D. Trout. 6th ed. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52156-3.
  • GODFREY-SMITH, P. Theory and Reality: an Introduction to the Philosophy of Science. Science and its Conceptual Foundations. Chicago: University of Chicago Press, 2003. ISBN 978-0-226-30062-7.
  • Král, Miloslav. Změna paradigmatu vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-064-1.
  • Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
  • LADYMAN, J. Understanding Philosophy of Science. London; New York: Routledge, 2002. ISBN 978-0-415-22156-6.
  • Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
  • ROSENBERG, A. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction. New York; London: Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-22156-6.
  • Russell, Bertrand. Logika, věda, filozofie a společnost. 1. vyd. Praha : Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0219-X.
  • STALEY, K. W. An Introduction to the Philosophy of Science. Cambridge Introductions to Philosophy. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-0-521-11249-9.
  • Tondl, Ladislav. Věda, technika a společnost : Soudobé tendence a transformace vzájemných vazeb. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-051-X.
  • WALLACE, W. A. The Modeling of Nature: Philosophy of Science and Philosophy of Nature in Synthesis. Washington, D.C: The Catholic University of America Press, 1996. ISBN 978-0-813-20860-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester