Course: History and Philosophy of Mathematics

« Back
Course title History and Philosophy of Mathematics
Course code KFI/HFMD
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bečvářová Martina, Prof. RNDr. Ph.D.
Course content
Mathematics in ancient Mesopotamia and Egypt. Geometry and arithmetic in Greek and Roman antiquity. Indian and Arab mathematics. European medieval arithmetic, algebra and geometry. European mathematics in the Renaissance. Mathematics in modern Europe. Changes in mathematics in the 19th and 20th century. Problems of the establishment of mathematics at the beginning of the 20th century; logicism, intuitionism, formalism. Phenomena and mathematical objects; the problem of truth in mathematics; the ontological nature of mathematical objects; the nature of mathematical abstraction. The nature of mathematical proof; evidence and calculation; opinion in mathematics. The geometric, analytical and logical unity of mathematical thinking. Infinity, horizon and geometry. Space and perspective. Body, corporeality; volume; regular (Platonic) bodies. Non-Euclidean geometry; topology. The relationship between mathematics and logic. Philosophical and methodological problems related to the expansion of numerical fields. The axiomatic method, its formation and role in mathematics.

Learning activities and teaching methods
Self-study of literature, Lecture
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 234 hours per semester
prerequisite
Knowledge
znát klíčové postavy a témata z oblasti historie a filozofie matematiky
vysvětlit konkrétní termíny a aparát spojené s tématy historie a filozofie matematiky
popsat problémy, které byly v oblasti historie a filozofie matematiky řešeny
Skills
používat s porozuměním pojmový aparát a terminologii z oblasti historie a filozofie matematiky
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti historie a filozofie matematiky
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
learning outcomes
Knowledge
systematicky vymezit a popsat aktuální témata a vývoj v oblasti historie a filozofie matematiky
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky v oblasti historie a filozofie matematiky
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni
Skills
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti historie a filozofie matematiky
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti historie a filozofie matematiky
inovativně reflektovat texty autorů z oblasti historie a filozofie matematiky
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti
teaching methods
Knowledge
Lecture
One-to-One tutorial
Self-study of literature
Skills
Textual studies
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills
Oral exam
Recommended literature
  • ALTEN, H.-W.; DJAFARI NAINI, A.; EICK, B.; FOLKERTS, M.; SCHLOSSER, H.; SCHLOTE, K.-H.; WESSERMULLER-KOCK, H.; WUSSIG, H. 4000 Jahre Algebra. Geschichte, Kulturen, Menschen.
  • GERICKE, H. Mathematik in Antike, Orient und Abendland. 10. Auflage, Marix Verlag, 2014.
  • Gray, Jeremy,; Ferreirós Domínguez, José. The architecture of modern mathematics : essays in history and philosophy. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0-19-856793-6.
  • SCRIBA, Ch. J.; SCHREIBER, P. 5000 Jahre Geometrie. Geschichte, Kulturen, Menschen. Springer.
  • SONAR, T. 3000 Jahre Analysis. Geschichte, Kulturen, Menschen. Springer, 2011.
  • Stewart Shapiro. The Oxford handbook of philosophy of mathematics and logic. Oxford : Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-514877-0.
  • Vopěnka, Petr. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci : souborné vydání Rozprav s geometrií. 2. vyd. Praha : Práh, 2001. ISBN 80-7252-022-9.
  • WUSSIG, H. 6000 Jahre Mathematik. 1. Von den Anfängen bis Leibniz und Newton, 2. Von Euler bis zu Gegenwart. Springer.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and History of Science and Technology (11-5,6) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and History of Science and Technology (11-5,6) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -