Vyučující
|
-
Špelda Daniel, Doc. Mgr. Ph.D.
-
Špelda Daniel, Doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Stručné dějiny historiografie vědy; anachronní přístup, anachronismy, aktualizace, zkreslování minulosti; diachronní přístup, zohledňování kontextu, historická epistemologie; internalismu: racionální rekonstrukce, dějiny pojmů; externalismus: sociologický a marxistický přístup k dějinám vědy, věda a náboženství, sociální historie věd, silný program ve filosofii vědy, konstruktivismus, laboratorní studie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 234 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojmy a problémy filozofie vědy |
představit a popsat dějiny vědy |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat odbornou literaturu z oblasti dějin a filozofie vědy |
používat pojmový aparát metodologie vědy |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti dějin a filosofie vědy |
využívat informační zdroje a moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat klíčové proudy a přístupy historiografie vědy |
vysvětlit klíčové metodologické pojmy historiografie vědy |
popsat problémy, které současná historiografie vědy řeší |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně zformulovat a obhájit interpretační tezi z oblasti metodologie historiografie vědy |
uplatnit nové přístupy v historiografii vědy |
inovativně reflektovat metodologické texty historiků vědy |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky jednotlivých koncepcí v oblasti metodologie historiografie vědy |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
BROOKE, J. H. On Historicizing epistemology: An essay. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
-
Brooke, John Hedley. Science and religion : some historical perspectives. Cambridge : Cambridge University Press, 1991. ISBN 0-521-28374-4.
-
GOLINSKI, J. Making Natural Knowledge: Constructivism and the History of Science. Chicago: University Press, 2005.
-
Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
|