Course: Methodological Seminar for Graduants 3

« Back
Course title Methodological Seminar for Graduants 3
Course code KFI/MS3D
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dostálová Ludmila, Mgr. Ph.D.
  • Wagnerová Lada, PhDr. Ph.D.
  • Havlík Vladimír, Doc. PhDr. CSc.
  • Reiser Thomas, Dr. Phil.
  • Kaše Vojtěch, Mgr. Ph.D.
  • Baumanová Monika, Doc. M.A., Ph.D.
Course content
The students are introduced to the specific course content and the conditions for course completion for the respective academic year at the beginning of the semester. The course content and completion conditions are specified on the Courseware course page.

Learning activities and teaching methods
Textual studies, Lecture
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • E-learning (given by an e-learning course) - 234 hours per semester
prerequisite
Knowledge
rozlišit jednotlivé druhy výzkumných metod používaných v oboru
formulovat základní podmínky pro provedení výzkumu v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky
srovnat metody použitelné pro výzkum z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky
Skills
analyzovat vhodnost použití výzkumných metod z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky
zvolit nejvhodnější metodu pro řešení konkrétního výzkumného problému
samostatně navrhnout metodický postup při výzkumu konkrétního odborného problému
learning outcomes
Knowledge
samostatně charakterizovat probrané metodologické přístupy v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky
samostatně vymezit strukturální pojmy probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky
Skills
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky pro řešení konkrétního problému
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky
kriticky pojednat metodologickou stránku probíraných klasických děl v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky
teaching methods
Knowledge
Textual studies
Individual study
Self-study of literature
Skills
Seminar
Individual study
Discussion
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Další literaturu určuje vedoucí semináře na začátku semestru na základě aktuálních potřeb doktorandů. Výběr literatury se řídí zaměřením disertačních prací..
  • Andersson, Gunnar. Criticism and the history of science : Kuhn's, Lakato's and Feyerabend's criticisms of critical rationalism. Leiden : Brill, 1994. ISBN 90-04-10050-4.
  • Basu, R. Managing quality in projects [online].. Burlington: Gower,, 2013. ISBN 978-1-4094-4093-2.
  • Doležal, J. Projektový management v praxi: Naučte se řídit projekty!. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5693-6.
  • Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
  • Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
  • Fuller, Steve. Kuhn vs. Popper : the struggle for the soul of science. New York : Columbia University Press, 2004. ISBN 978-0-231-13428-6.
  • Gallo, C. Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse: jak si získat každé publikum. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4389-9.
  • Gallo, C. The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience. McGraw-Hill Education, 2009. ISBN 978-0071636087.
  • Godfrey-Smith, P. Theory and reality: an introduction to the philosophy of science. Chicago: The University of Chicago Press, 2003. ISBN 0-415-34317-8.
  • Holmerová, I. Minimum akademického bontonu, aneb, Jak neuklouznout nejen na akademické půdě.. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5427-7.
  • Kragh, H. An Introduction to the Historiography of Science. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1990. ISBN 0521389216.
  • Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
  • Lakatos, Imre; Feyerabend, Paul; Motterlini, Matteo. For and against method. including Lakatos's lectures on scientific method and the Lakatos-Feyerabend correspondence. Chicago : The University of Chigago Press, 1999. ISBN 0-226-46774-0.
  • Nickles, Thomas. Thomas Kuhn. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-79648-2.
  • Popper, Karl Raimund; Fiala, Jiří. Logika vědeckého zkoumání. Praha, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
  • Roberts, P. Effective project management [online].. London: Kogan Page. Business success [cit. 2018-07-31]., 2011. ISBN 978-7494-6158-4.
  • Rosenberg, A. Philosophy of science: a contemporary introduction. Routledge contemporary introductions to philosophy. London: Routledge, 2005. ISBN 0-415-34317-8.
  • Sarkar, Sahotra; Pfeifer, Jessica. The Philosophy of Science : An Encyclopedia. Volume 1, A-M. New York : Routledge, 2006. ISBN 0-415-93927-5.
  • Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
  • Ursyn, A. Perceptions of knowledge visualization: explaining concepts through meaningful images [online].. Hershey: Information Science Reference, 2014. ISBN 978-1-4666-4704-6.
  • Vohlídalová, M.; Červinková, A. Vědci a vědkyně v pohybu: o akademické mobilitě. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-226-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester