|
Vyučující
|
-
Kratochvíl Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Boháček Kryštof, Mgr. Ph.D.
-
Paitlová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Špelda Daniel, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Otázka novověku ve filosofii. Bacon, Galilei, Newton. Renesance a humanismus. Descartes, britská tradice. Diskuse s vládnoucí scholastikou. Vliv protestantské theologie. 2. Spinoza, Leibnitz. 3. Projekt osvícenství. Britský empirismus. Hume. 4. Osvícenství ve Francii. Voltaire, encyklopedisté a Velká francouzská revoluce. Rousseau. 5. Osvícenství v Německu. Immanuel Kant. 6. Kant. 7. Romantismus. Němečtí romantikové a německé národní obrození. Německý idealismus. 8. Fichte a Schelling. 9. Hegel. 10. Hegel. 11. Pozdní Schelling a Hegel. 12. Význam německé klasické filosofie pro následující myšlení XIX. a XX. století.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 64 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní postavy a témata scholastiky, renesance, humanismu a racionalismu |
| popsat historické a kulturní reálie období mezi léty 1650-1850 |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat s porozuměním obecnou filosofickou terminologii |
| identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
| využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
| číst příslušnou sekundární literaturu v jednom filosoficky relevantním světovém jazyce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní postavy a témata filosofie období osvícenství a německé klasické filosofie |
| shrnout vybrané významné filosofické spisy osvícenství a německé klasické filosofie |
| charakterizovat nejdůležitější filosofické koncepce období osvícenství a německé klasické filosofie a vysvětlit jejich souvislosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat pramenné filosofické texty éry osvícenství a německé klasické filosofie |
| interpretovat vybrané pasáže klíčových filosofických textů éry osvícenství a německé klasické filosofie |
| rekonstruovat argumentační postupy konkrétních osvícenských a německých klasických autorů nebo vybraných textů z příslušného období |
| argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu osvícenské a německé klasické filosofie |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Falckenberg, R. Dějiny novověké filosofie. Praha : Jan Laichter, 1899.
-
Frank, M. Auswege aus dem Deutschen Idealismus. Frankfurt : Suhrkamp, 2007. ISBN 978-3-518-29451-2.
-
Chotaš, J.; Karásek, J. (eds.). Dedukce, kategorie, sebevědomí: o hlavním důkazu Kritiky čistého rozumu. Praha : Oikoymenh, 2002.
-
Chotaš, J.; Karásek, J. (eds.). Kantův kategorický imperativ. Praha : Oikoymenh, 2005.
-
Jaeschke, Walter; Arndt, Andreas. Německá klasická filosofie. II, Od Fichta po Hegela. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7298-199-1.
-
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. I, Od Francise Bacona po Spinozu. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-039-4.
-
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-109-9.
-
Scruton, Roger. Krátké dějiny novověké filosofie. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-29-3.
-
Sobotka, Milan; Moural, Josef; Znoj, Milan. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. 2. opr. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-057-9.
|