|
Vyučující
|
-
Pola Petr, Mgr. MgA. Ph.D.
-
Havlík Vladimír, doc. PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Co je divadlo?; předběžné definice a pojmy; základní vymezení představení a inscenace, divadelní konvence, komponenty divadla 2) Dva možné přístupy k divadlu: autorský a recepční 3) Divadlo jako napodobení, mimesis a ostenze 4) Divadlo jako podívaná, inscenace a performance 5) Divadlo a skutečnost, skutečnost a divadlo 6) Divadlo jako způsob komunikace 7) Divadlo jako hra 8) Divadlo jako společenská instituce 9) Divadelní artefakt; divadelní znak 10) Tvorba inscenace; rozdělení rolí v divadle 11) Divadelní instituce a divadelní kritika 12) Divadlo jako podnikání, veřejná kulturní služba a experiment; specifika kulturní politiky 13) Současné divadlo - alternativní, nové, na hranici jednotlivých uměleckých druhů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat hlavní autory dějin evropského divadla a jejich základní díla |
| laicky popsat rozdíly mezi základními divadelními žánry |
| vyjmenovat hlavní epochy vývoje evropského divadla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| reflektovat divadelní představení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní pojmy pro popis divadla jako specifického uměleckého druhu |
| představit jednotlivé etapy vývoje divadla |
| charakterizovat základní rysy divadelní události |
| popsat vlastní recepční proces |
| vysvětlit vztahy mezi divadlem a skutečností |
| formulovat předpoklady vzniku divadelní události |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat základní pojmy pro popis divadla jako specifického uměleckého druhu |
| analyzovat konkrétní divadelní představení |
| identifikovat jednotlivé žánry s přesahy do jiných uměleckých druhů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Aristotelés. Poetika. 1. vyd. v Orbisu. Praha : Orbis, 1962.
-
AUGUSTOVÁ, Zuzana, ed., JIŘÍK, Jan, ed. a JOBERTOVÁ, Daniela, ed. Horizonty evropského dramatu: současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha : AMU, 2017.
-
Brecht, B. Myšlenky. Praha, 1958.
-
Brockett, Oscar G. Dějiny divadla. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-364-9.
-
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Na Konári, 2012.
-
FISCHER-LICHTE, Erika. Úvod do divadelních a performativních studií. Bratislava : Divadelný ústav, 2021.
-
Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo : sebeprezentace v každodenním životě. Praha : Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.
-
Grossman, Jan. Jan Grossman. 4, Texty o divadle. První část. 1. vyd. Praha : Pražská scéna, 1999. ISBN 80-86102-09-2.
-
Grossman, Jan. Jan Grossman. 5, Texty o divadle. Druhá část. 1. vyd. Praha : Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-12-2.
-
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha : Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
-
Klíma, Miloslav; Nuska, Bohumil. O dramaturgii. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-86102-98-6.
-
KOTTE, Andreas. Divadelní věda - úvod. Akademie múzických umění, KANT, 2010.
-
Osolsobě, Ivo. Ostenze, hra, jazyk : sémiotické studie. Vyd. 1. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-076-7.
-
Vodička, Libor. Úvod do divadelních studií. Studijní text pro kombinované studium. Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
-
Zich, Otakar. Estetika dramatického umění : Teoretická dramaturgie. Praha : Melantrich, 1931.
|