|
Vyučující
|
-
Blahutková Daniela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Literatura a její studium: úvod 2. Aristotelova Poetika 3. Z dějin poetiky 4. Estetika, hermeneutika a formování moderních přístupů 5. Pozitivistické úsilí o zvědečtění 6. Lingvistický obrat v literárněvědném bádání 7. Pluralizace přístupů, trend kontextově založeného bádání 8. Recepčně orientované přístupy 9. Naratologie I 10. Naratologie II 11. Modelové interpretace 12. Literatura a filozofie v myšlení Jana Patočky 13. Host semestru
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| jmenovat významná literární díla literárně-historických epoch západní tradice, zařadit je z hlediska epochy a žánru, zná některá významná klasická díla a díla moderní a současná |
| rozlišit mezi teoretickým a narativním, uměleckým diskurzem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| opírat se o svoje dosavadní znalosti filosofické, kulturně-historické povahy |
| s porozuměním používat základní filosofickou a estetickou terminologii |
| využívat textové prameny i moderní technologie, zejména informační databáze |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat hlavní díla literárního kánonu |
| popsat strukturu klíčových literárních děl a problematiku žánrů ve vztahu k epochám |
| představit relevantní odbornou literaturu a vysvětlit základní odbornou terminologii |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat konkrétní interpretační postup ve vztahu ke konkrétním literárním dílům |
| zaznamenat a kriticky reflektovat souvislosti žánru, stylu, epochy, námětu |
| využít teoretické přístupy jako zázemí pro reflexi filosofických problémů, k níž literární dílo vybízí |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Eagleton, Terry. Úvod do literární teorie. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2005. ISBN 80-86138-72-0.
-
Nünning, Ansgar; Trávníček, Jiří; Holý, Jiří. Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce, osobnosti, základní pojmy. Brno : Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
-
Výběr z textů. Bělohradský, Kosík, Patočka, Šalda, Lyotard, Camus, Gadamer.
|