Vyučující
|
-
Ševčík Miloš, Doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. De Saussurovo pojetí řeči: jazyk a promluva. 2. De Saussurovo pojetí jazykového znaku: označující a ozančované. Arbitrárnost jazykového znaku. 3. Pražská škola a "jazyky v jazyce". 4. Mukařovského pojetí uměleckého díla jako znaku. 5. Strukturalistické pojetí mýtu u C. Léviho-Strausse, mýtémy. 6. Roland Barthes, strukturalistické a poststrukturalistické přístupy. 7. Foucaultovo pojetí epistémé, archelogie vědění. 8. Deleuze a Guattari: rovina konzistence a rovina kompozice, molekulární a molární. 9. "Stávání se" v pojetí Deleuze a Guattariho, pojetí uměleckého díla. 10. Derridův postrukturalismus: kritika logocentrismu a fonocentrismu; návzanost na de Saussurovu teorii a její kritika. 11. Derridův projekt gramatalogie. 12. Lyotardovo pojetí legitimizace vědění v moderních a postmoderních společnostech; Lyotardovo zdůraznění významu kategorie vznešena: moderní a postmoderní umění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 64 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
představit základní postavy a témata evropské filosofie až po 20. století |
popsat historické a kulturní evropské reálie 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním filosofickou terminologii evropské filosofie až po 20. století |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
představit základní postavy a témata filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
charakterizovat nejdůležitější koncepce filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné spisy filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat pramenné texty filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
interpretovat vybrané pasáže textů filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie nebo vybraných textů |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu filosofického strukturalismu či postmoderní filosofie |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Descombes, Vincent. Stejné a jiné : čtyřicetpět [sic] let francouzské filosofie : (1933-1978). 1. vyd. Praha : ISE, 1995. ISBN 80-85241-74-9.
-
Lévi-Strauss, Claude. Smutné tropy. Praha : Odeon, 1966.
-
Lévi-Strauss, Claude. Strukturální antropologie. Vyd. 1. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-713-7.
-
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Mukařovský J. Studie I,II. Brno, 2000.
-
Mukařovský, Jan. Studie z estetiky. Praha : Odeon, 1971.
-
Petříček, Miroslav jr. Úvod do současné filosofie : 11 improvizovaných přednášek. 2. vyd. Praha : Herrmann a synové, 1991.
-
Saussure, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1568-6.
-
Welsch, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
|