Předmět: Věda v moderní době

« Zpět
Název předmětu Věda v moderní době
Kód předmětu KFI/V3HN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holeček Miroslav, Doc. Dr. RNDr.
  • Havlík Vladimír, Doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Naturfilosofie I. Kanta a založení experimentální a matematické přírodovědy. Reflexe vědy v Kantově Kritice čistého rozumu. Romantismus a překonání osvícenství. Vědosloví J. Fichteho. Filosofie přírody F. Schellinga. Dialektika G. Hegela. Vývoj přírodních věd v 19. století (matematika, fyzika, biologie). Vývoj sociálních a humanitních věd v 19. století (lingvistika, sociologie, psychologie). Věda a pozitivismus Comta, Spencera, Milla. Pojetí vědy v empiriokriticismu (E. Mach). Novokantovská koncepce vědy. Odlišnosti mezi Bádenskou a Marburskou školou (H. Rickert, W. Windelband, H. Cohen, P. Natorp, E. Cassirer). Fenomenologie a věda (koncepce E. Husserla a M. Schelera). Obraz vědy v Krizi evropských věd E. Husserla. Analytická filosofie a věda. Filosofie jazyka B. Russella a L. Wittgensteina. Vývoj vědy a epistemologie ve 20. století. Matematika a logika. Fyzika. Biologie. Humanitní a sociální vědy ve 20. století (lingvistika, psychologie, sociologie) a jejich obraz ve fenomenologii, existencialismu a hermeneutice. Sociologie poznání ve filosofii (M. Scheler, C. Manheim)

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 54 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát klíčové postavy vědy v 19. a 20. století a povahu jednotlivých disciplín v tomto období
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými vědeckými tématy
popsat problémy, které byly řešeny ve vědě v 19. a 20. století
Odborné dovednosti
používat s porozuměním terminologii vědy 19. a 20. století
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném vědeckém textu z období 19. a 20. století
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
systematicky vymezit a popsat témata a dějiny vědeckých disciplín v 19. a 20. století
komplexně vysvětlit původ objevů a poznatků a objasnit jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu
reflektovat a diskutovat filozofické základy vědeckých oborů v 19. a 20. století
Odborné dovednosti
inovativně reflektovat texty novověkých autorů souvisejících s vědeckými tématy
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek období 19. a 20. století
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Curd, Martin; Cover, Jan A. Philosophy of science. the central issues. New York : W.W. Norton, 1998. ISBN 0-309-97175-9.
  • Demjančuk, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení : proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-19-8.
  • Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy : věda v kulturních kontextech. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-921-0.
  • Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy: fenomenologie. 1. vyd. Praha : Epocha, 2011. ISBN 978-80-261-0044-7.
  • Demjančuk, Nikolaj; Profant, Martin,; Podhajský, Jiří. O povaze vědy : novokantovství. 1. vyd. Praha : Epocha, 2011. ISBN 978-80-261-0045-4.
  • Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
  • Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
  • Lakatos, I. The Methodology of Scientific Research Programmes. Cambridge, 1978.
  • Polanyi, Michael. Personal knowledge : towards a post-critical philosophy. Chicago : University of Chicago Press, 1974. ISBN 0-226-67288-3.
  • Popper, K. R. Objective Knowledge. Oxford, 1972.
  • Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
  • Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
  • Putnam, H. Reason, Truth and History. New York, 1981.
  • Rescher, Nicholas. The limits of science. Pittsburgh : University of Pittsburgh Press, 1999. ISBN 0-8229-5713-2.
  • Toulmin, Stephen. Return to reason. Cambridge : Harvard University Press, 2001. ISBN 0-674-00495-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr