Vyučující
|
-
Holeček Miroslav, Doc. Dr. RNDr.
-
Havlík Vladimír, Doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Naturfilosofie I. Kanta a založení experimentální a matematické přírodovědy. Reflexe vědy v Kantově Kritice čistého rozumu. Romantismus a překonání osvícenství. Vědosloví J. Fichteho. Filosofie přírody F. Schellinga. Dialektika G. Hegela. Vývoj přírodních věd v 19. století (matematika, fyzika, biologie). Vývoj sociálních a humanitních věd v 19. století (lingvistika, sociologie, psychologie). Věda a pozitivismus Comta, Spencera, Milla. Pojetí vědy v empiriokriticismu (E. Mach). Novokantovská koncepce vědy. Odlišnosti mezi Bádenskou a Marburskou školou (H. Rickert, W. Windelband, H. Cohen, P. Natorp, E. Cassirer). Fenomenologie a věda (koncepce E. Husserla a M. Schelera). Obraz vědy v Krizi evropských věd E. Husserla. Analytická filosofie a věda. Filosofie jazyka B. Russella a L. Wittgensteina. Vývoj vědy a epistemologie ve 20. století. Matematika a logika. Fyzika. Biologie. Humanitní a sociální vědy ve 20. století (lingvistika, psychologie, sociologie) a jejich obraz ve fenomenologii, existencialismu a hermeneutice. Sociologie poznání ve filosofii (M. Scheler, C. Manheim)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 54 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát klíčové postavy vědy v 19. a 20. století a povahu jednotlivých disciplín v tomto období |
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými vědeckými tématy |
popsat problémy, které byly řešeny ve vědě v 19. a 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním terminologii vědy 19. a 20. století |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném vědeckém textu z období 19. a 20. století |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
systematicky vymezit a popsat témata a dějiny vědeckých disciplín v 19. a 20. století |
komplexně vysvětlit původ objevů a poznatků a objasnit jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu |
reflektovat a diskutovat filozofické základy vědeckých oborů v 19. a 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
inovativně reflektovat texty novověkých autorů souvisejících s vědeckými tématy |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek období 19. a 20. století |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Curd, Martin; Cover, Jan A. Philosophy of science. the central issues. New York : W.W. Norton, 1998. ISBN 0-309-97175-9.
-
Demjančuk, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení : proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-19-8.
-
Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy : věda v kulturních kontextech. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-921-0.
-
Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy: fenomenologie. 1. vyd. Praha : Epocha, 2011. ISBN 978-80-261-0044-7.
-
Demjančuk, Nikolaj; Profant, Martin,; Podhajský, Jiří. O povaze vědy : novokantovství. 1. vyd. Praha : Epocha, 2011. ISBN 978-80-261-0045-4.
-
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Lakatos, I. The Methodology of Scientific Research Programmes. Cambridge, 1978.
-
Polanyi, Michael. Personal knowledge : towards a post-critical philosophy. Chicago : University of Chicago Press, 1974. ISBN 0-226-67288-3.
-
Popper, K. R. Objective Knowledge. Oxford, 1972.
-
Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Putnam, H. Reason, Truth and History. New York, 1981.
-
Rescher, Nicholas. The limits of science. Pittsburgh : University of Pittsburgh Press, 1999. ISBN 0-8229-5713-2.
-
Toulmin, Stephen. Return to reason. Cambridge : Harvard University Press, 2001. ISBN 0-674-00495-7.
|