Course: The History of Modern Science

« Back
Course title The History of Modern Science
Course code KFI/VMD
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Havlík Vladimír, Doc. PhDr. CSc.
Course content
Theory of evolution (J. B. Lamarck, Ch. Darwin, A. R. Wallace); genetics (G. J. Mendel); population genetics (J. B. S. Haldane, R. Fisher); DNA (James Watson a Francis Crick); neo-darwinism, modern evolutionary synthesis, evolutionary psychology, sociobiology, selfish gen (A. Weismann, G. C. Williams, R. Dawkins, E. O. Wilson, R. A. Fisher, T. Dobzhansky, J. B. S. Haldane, J. S. Huxley, E. Mayr, M. T. Ghiselin, J. Barkow, L. Cosmides, J. Tooby); The crisis of classical physics (black body radiation G. Kirchhoff; photoelectric effect H. Hertz; Planck's radiation law M. Planck; photoelectric effect A. Einstein; model of the atom N. Bohr; the wave-particle dualism L. de Broglie); Non-Euclidean geometry (C. F. Gauss, J. Bolyai, N. I. Lobachevski, B. Riemann); Special and General Relativity (A. Einstein); Quantum theory (The Copenhagen interpretation N. Bohr, matrix quantum mechanics W. Heisenberg; wave quantum mechanics E. Schrödinger; quantum mechanics interpretation); Mathematical logic (Hilbert's program D. Hilbert; Gödel's completeness theorem and Gödel's incompleteness theorems K. Gödel);Cosmology (A. Einstein, W. de Sitter, A. Fridman, G. Gamow, E. Hubble)

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Self-study of literature
  • Preparation for an examination (30-60) - 234 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
znát klíčové postavy vědy v období od 19. do 20. století a povahu jednotlivých disciplín
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými vědeckými tématy
popsat problémy, které byly ve vědě řešeny v období od 19. do 20. století
Skills
používat s porozuměním terminologii vědy 19. do 20. století
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném vědeckém textu z období 19. do 20. století
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
learning outcomes
Knowledge
systematicky vymezit a popsat témata a dějiny vědeckých disciplín 19. do 20. století
komplexně vysvětlit původ objevů a poznatků a objasnit jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu
reflektovat a diskutovat filozofické základy vědeckých oborů ve vztahu k období 19. do 20. století
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni
Skills
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti vědy 19. do 20. století
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti vědy v období 19. do 20. století
inovativně reflektovat texty autorů 19. do 20. století související s vědeckými tématy
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek období 19. do 20. století
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Self-study of literature
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Group discussion
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills
Oral exam
Recommended literature
  • Bowler, P. J. - Morus, I. R. Making Modern Science: A Historical Survey. Chicago, 2005.
  • Bowler, P. J. - Pickstone, J. V. The Cambridge History of Science. Vol. 6. The Modern Biological and Earth Sciences. Cambridge, 2009.
  • Darwin, Charles. O vzniku druhů přírodním výběrem. Vyd. 3., V nakl. Academia 2., rev. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1492-4.
  • Dawkins, Richard. Sobecký gen. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-0730-8.
  • Einstein, Albert. Teorie relativity a jiné eseje. Praha : Pragma, 2000. ISBN 80-7205-596-8.
  • Heisenberg, Werner. Část a celek : rozhovory o atomové fyzice. [1. vyd.]. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-216-4.
  • Jo Nye, M. The Cambridge History of Science. Vol. 5. The Modern Physical and Mathematical Sciences. Cambridge, 2003.
  • Mayr, Ernst. Co je evoluce : aktuální pohled na evoluční biologii. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1754-3.
  • Nagel, Ernest; Newman, James Roy,; Hofstadter, Douglas R.. Gödelův důkaz. Vyd. 1. brož. Brno : VUTIUM, 2006. ISBN 80-214-3174-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and History of Science and Technology (11-5,6) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and History of Science and Technology (11-5,6) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -