Předmět: Anglická literatura 19. a 20. století

« Zpět
Název předmětu Anglická literatura 19. a 20. století
Kód předmětu KFL/BL
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tihelková Alice, PhDr. Ph.D.
  • Mišterová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Orientační témata přednášek: 1. Romantismus (1800 - 1837); vznik, vývoj Sociální a kulturní pozadí anglického romantismu. Básníci jezerní školy, tj. Wordsworth, Coleridge, Southey. Požadavky svobody a individualismu v dílech básníků druhé romantické vlny, tj. Byrona, Shelleyho a Keatse 2. Kritický realismus a viktoriánská literatura (1837 - 1901) Viktoriánský román. Srovnání díla Charlese Dickense a Williama Makepeace Thackeraye 3. Viktoriánské ženy-spisovatelky. Sestry Brontëovy, George Eliot. Viktoriánský román. Reflexe změn v životě a myšlení anglické společnosti v díle Thomase Hardyho 4. Další prozaikové viktoriánské éry. Vliv Henryho Jamese na vývoj anglického románu. Anthony Trollope, George Meredith, R.L. Stevenson 5. Poezie viktoriánské doby. Charakteristika viktoriánské poezie a její představitelé. Estetické stanovisko Prerafaelitského bratrstva 6. Drama viktoriánského období. Statut viktoriánského divadla. Představitelé viktoriánského dramatu. Oscar Wilde 7. Anglický realistický román a povídka první poloviny 20. století H. G. Wells - zakladatel vědeckofantastické prózy. Zobrazení vyšších sfér společnosti v dílech Johna Galsworthyho 8. Literatura modernismu Souvislost modernizace techniky a výroby s modernizačními snahami ve všech oblastech umění. Uplatnění Freudovy psychoanalýzy; snaha po hledání nových výrazových prostředků, které by vystihovaly problémy a pocity člověka 20. století. Intenzivní ovlivňování mezi jednotlivými druhy umění, např. mezi literaturou a výtvarným uměním. Nejvýraznější inovace nejen v anglické próze - technika proudu vědomí. Skupina z Bloomsbury (The Bloomsbury Group), Virginia Woolf - literární experimenty v díle Jamese Joyce 9. Morální akcent ve filozoficko-alegorických románech Williama Goldinga; Lawrence Durrell 10. Irský autor dominující anglickému dramatu Sean O'Casey; Vývoj poválečného dramatu; British Drama League; Theatre of Action; Theatre Workshop atd. Absurdní drama: Samuel Beckett; Harold Pinter 11. Vývojové tendence britské prózy; Rozhněvaní mladí lidé (Angry Young Men), John Osborne; Nový románový hrdina v dílech Kingsleyho Amise, Johna Braina a Johna Waina; 12. Ženy spisovatelky, např. Ivy Compton-Burnett, Agatha Christie, Iris Mudroch, Doris Lessing , Angela Carter 13. Poezie: W. B. Yeats; Vliv T. S. Eliota na anglickou poezii; W. H. Auden, Dylan Thomas, Ted Hughes; Nástup a vývoj Hnutí (The Movement) a Skupiny (The Group)

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 56 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje Velké Británie v 19. století
popsat významné milníky kulturního vývoje Velké Británie ve 20. století
orientovat se v aktuálním kulturním dění Velké Británie
charakterizovat základní literárněvědné pojmy
žádné podmiňující předměty
užívat anglický jazyk na úrovni B2+/C1
orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech
Odborné dovednosti
používat literárněvědné pojmosloví
porozumět hlavním myšlenkám odborných anglických textů zaměřených na dějiny britské literatury
adekvátně sumarizovat literární texty
aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu
porozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům)
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat modernismus a literární experimenty v britské próze v první polovině 20. století
charakterizovat vývojové tendence britské prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století, např. postmoderní britskou literaturu: tradiční, experimentální prózu a magický realismus
zhodnotit vývoj tzv. postkoloniální britské literatury
pojmenovat a vysvětlit literární směry a proudy v anglické literatuře 20. století
pojmenovat a vysvětlit literární směry a proudy v anglické literatuře 19. století
uvést do souvislosti literární vývoj s kulturněhistorickými událostmi
studenti jsou schopni: - pojmenovat a vysvětlit literární směry v anglické literatuře 19. a 20. století, tj. např. východiska, vznik a charakteristické rysy romantismu v dílech básníků tzv. jezerní školy a básníků druhé romantické vlny, aspekty a vývoj viktoriánské literatury, - vysvětlit termín "fin de siecle" a jeho reflexi v literatuře, - usouvztažnit literární vývoj s kulturněhistorickými událostmi, - vysvětlit a identifikovat realistický román a povídku, - vysvětlit a identifikovat modernismus, literární experimenty v díle Jamese Joyce, vývojové tendence britské prózy, dramatu a poezie, - systematicky rozvíjet interpretační a analytické schopnosti při práci s autentickými texty
Odborné dovednosti
na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele
aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví
samostatně klasifikovat literární druhy a literární žánry
adekvátně interpretovat literární texty britské provenience
demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu
na zvoleném díle aktivně prezentovat literárně-estetické aktivity
samostatně zhodnotit úlohu společenského a kulturního kontextu pro vznik literárních děl a jejich recepci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Abrams, M. H. The Norton anthology of English literature ; M.H. Abrams,general editor. 6th ed. New York : W.W. Norton & Company, 1996. ISBN 0-393-96808-1.
  • Birch, Dinah. The Oxford companion to English literature. Oxford : Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-280687-1.
  • Drabble, Margaret,; Stringer, Jenny; Hahn, Daniel. The concise Oxford companion to English literature. 3rd ed. New York : Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-921492-1.
  • Hilský M., Nagy L. (eds.). Od slavíka k papouškovi. Brno: Host, 2002.
  • Hilský, Martin. Modernisté : Eliot, Joyce, Woolfová, Lawrence. Praha : Torst, 1995. ISBN 80-85639-40-8.
  • Hilský, Martin. Současný britský román. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-00-3.
  • HRBATA, Z., PROCHÁZKA, M. Romantismus a romantismy: pojmy, proudy, kontexty. Praha: Karolinum, 2005.
  • Oliveriusová, Eva. Antologie anglické literatury. Praha : SPN, 1984.
  • Procházka M.; Stříbrný Z. Slovník spisovatelů. Praha: Libri, 1996.
  • Stříbrný, Zdeněk. Dějiny anglické literatury. Sv. 2. Vyd. 1. Praha : Academia, 1987.
  • Stříbrný, Zdeněk. Dějiny anglické literatury. Sv. 2. Praha : Academia, 1987.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Mezinárodní vztahy - teritoriální studia (17-6) Kategorie: Sociální vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní