|
Vyučující
|
-
Divišová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Nejstarší francouzská literatura, "chansons de geste" Dvorská literatura (lyrická poezie a román) Realistická a satirická literatura 12. a 13. století (Le roman de renard, fablely, Le roman de la rose Středověká poezie (Villon) a středověké divadlo Renesanční humanismus, hlavní představitelé francouzské literatury 16. století Definice pojmu "humanismus" a jeho zasazení do specifiky francouzského historického kontextu Rané fáze humanismu (Rabelais) a jeho skeptičtější závěr (v Montaignově filozofii) Dobová poezie (Du Bellay, Ronsard) a problematika jazyka, který se začíná postupně vymaňovat z dosud převládajícího latinského kontextu Díla francouzských autorů zasazena do širšího evropského rámce a srovnána s dobovou zahraniční tvorbou (Erasmus Rotterdamský, Pico della Mirandola, Thomas More, atd.). Klasicismus, estetika klasicismu, která v sedmnáctém století zcela ovládla francouzský královský dvůr, odkud se šířila dále do Evropy Zhodnocení, do jaké míry francouzský klasicismus skutečně vychází ze všeobecně vyžadovaných zásad Aristotelovy Poetiky a v čem ji naopak přesahuje (viz Malherbe, Boileau) Nakolik doboví velikáni (Corneille, Moliere, Racine) respektovali či naopak důmyslně obcházeli jednotlivá klasicistní pravidla (jednota místa, času a děje, zásada pravděpodobnosti, atd.) Francouzská filozofie a literatura osmnáctého století - prvky osvícenského diskursu dodnes ovlivňující francouzskou mentalitu, nesporné přínosy ale i četná úskalí tohoto filozofického směru Rané osvícenství (Montesquieu, Voltaire), tzv. druhá generace (Diderot), následná kritická reakce předznamenávající romantismus (Rousseau) Osvícenské představy o fungování státu, výchově jednotlivce či roli náboženství ve společnosti (dodnes diskutovaná laicita)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 37 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znalost francouzského jazyka na úrovni B2 dle SERR |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět literárnímu textu sumarizovat hlavní myšlenky úryvku literárního textu používat efektivně slovník vyhledat informaci v textu diskutovat na dané téma |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základních vývojových etapách francouzské literatury do 18.století |
| definovat základní pojem chanson de geste |
| definovat základní pojmy realismus, humanismus,klasicismus, osvícenství |
| disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle ERR |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech |
| interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury |
| orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury |
| analyzovat literární text |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová konzultace, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Doporučená literatura
|
-
BRUNEL, P., BELLENGER, Y., COUTY, D., SELLIER, P., TRUFFET, M. Histoire de la littérature française, tome 1. Paris, Bordas, 1981.
-
DECOTE, G. Historie de la littérature française. Paris, Hatier, 1998.
-
Doležalová, Pavla. Slovník francouzsky píšících spisovatelů : Francie, Belgie, Lucembursko, Švýcarsko, Kanada, Maghreb a severní Afrika, "Černá" Afrika, Libanon, Oblast Indického a Tichého oceánu. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-130-2.
-
Kyloušek, Petr. Dějiny francouzsko-kanadské a quebecké literatury. Vyd. 1. Brno : Host, 2005. ISBN 80-7294-140-2.
-
Lagarde et Michard. Collection littéraire tome 1,2,3. Paris, Hatier, 1988.
-
Radimská, Jitka; Horažďovská, Marcela. Antologie francouzské literatury = Anthologie de la littérature française. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2001. ISBN 80-7238-109-1.
-
Šrámek, Jiří. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-240-7.
|