Vyučující
|
-
Tihelková Alice, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod; Británie na přelomu 20. století; edwardiánská éra 2. Společenský dopad první světové války; kultura dvacátých let; situace v Irsku 3. Třicátá léta; vliv hospodářské krize; role monarchie; britská společnost v předvečer druhé světové války 4. Druhá světová válka a její vliv na každodenní život Britů 5. Padesátá léta: ?nová alžbětinská éra?; od přídělů k prosperitě 6. Šedesátá léta: atmosféra a móda ?swinging sixties?, Londýn jako kulturní centrum 7. Sedmdesátá léta a thatcherismus; vliv deindustrializace a amerikanizace britské společnosti 8. Konec impéria; kultura imigrantů v Británii 9. Dvacátá léta v USA a velká hospodářská krize 10. Padesátá léta v USA: společenský a kulturní konzervatismus versus hlasy proti konformitě 11. Šedesátá léta v USA: kontrakultura, hnutí za občanská práva 12. Závěr
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Studium textů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základní znalostí evropského kulturního vývoje |
orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech |
žádné podmiňující předměty |
orientovat se v aktuálním kulturním dění anglofonních zemí |
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje anglofonních zemí ve 20. století |
vysvětlit klíčová fakta z oblasti historie anglofonních zemí do 19. století |
orientovat se v základní anglicky psané odborné literatuře |
používat anglický jazyk na úrovni B2+ |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět hlavním myšlenkám odborných anglických textů |
vytvářet koherentní písemné texty |
adekvátně reagovat na poslechové texty věnované kulturnímu vývoji anglofonních zemí |
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se aktuálního kulturního dění v anglofonních zemích |
aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma |
adekvátně sumarizovat základní teze odborného anglického textu |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat významné kulturně-historické epochy anglofonních zemí v první polovině 20. století se zřetelem na Velkou Británii a USA |
uvést významné kulturní osobnosti Velké Británie a USA a specifikovat jejich přínos |
charakterizovat společenský a kulturní konzervatismus v USA |
popsat kulturu druhé poloviny 20. století ve Velké Británii a USA (s ohledem na kontrakulturu a hnutí za občanská práva) |
vysvětlit dopad druhé světové války na každodenní život ve Velké Británii a USA |
vysvětlit vývoj a proměny kultury imigrantů |
studenti jsou schopni - analyzovat klíčové aspekty současné angloamerické kultury - pracovat s pestrou škálou pramenů k soudobým kulturním dějinám i britským/americkým tiskem - diskutovat v odborném jazyce na kulturně historická témata |
Odborné dovednosti |
---|
podrobně vysvětlit své stanovisko k dané problematice a obhájit jej |
na základě získaných znalostí shromáždit potřebná data z odborných anglických zdrojů, adekvátně je analyzovat a písemnou či ústní formou následně interpretovat |
vytvořit koherentní písemné pojednání na téma vztahující se ke kulturnímu vývoji v anglofonních zemích |
samostatně reprodukovat poslechový text a zpracovat jej do písemné podoby |
uvést do souvislosti evropský a světový kulturní vývoj s ohledem na vztahy Velké Británie a USA k ostatnímu světu |
aktivně používat odbornou slovní zásobu a složité gramatické jevy v kontextu odborného jazyka |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
BROGAN, H. The Penguin History of the USA. London, 2001.
-
Kynaston, David. Family Britain 1951-57. Tales of the New Jerusalem. London: Bloomsbury, 2010.
-
MARWICK, A. British Society Since 1945. London : Penguin, 2003.
-
Pugh, Martin. "We danced all night" : a social history of Britain between the wars. London : Bodley Head, 2008. ISBN 978-0-224-07698-2.
-
SAMPSON, A. Who Runs This Place? An Anatomy of Britain in the 21st Century. London : John Murray, 2004.
-
SANDBROOK, D. Never Having It So Good. A History of Britain from Suez to the Beatles. London, 2006.
-
Sandbrook, Dominic. Seasons in the Sun: The Battle for Britain 1974-1979. Londeo: Allen Lane, 2012.
|