|
Vyučující
|
-
Tihelková Alice, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do problematiky terminologie morfosyntaxe Jmenná fráze Počitatelnost a číslo substantiv Určenost substantiv Determinanty, kvantifikátory Slovesná fráze Klasifikace sloves Modální slovesa Temporální systém anglického jazyka Temporální systém anglického jazyka (problematické oblasti) Předložky Adverbiální částice a adverbia Spojky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 14 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat odbornou terminologii z oblasti morfosyntaxe angličtiny |
| definovat slovesné kategorie |
| popsat temporální systém určitých slovesných tvarů v angličtině |
| adekvátně používat slovesné časy |
| formulovat hlavní typologické rozdíly mezi anglickým a českým jazykem se zvláštním zřetelem na temporální systém |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti temporálního systému angličtiny v písemném a ústním diskurzu |
| používat základní odbornou terminologii k základnímu popisu gramatických jevů |
| prokázat znalost modálních sloves v písemném a ústním projevu |
| vysvětlit významné rozdíly mezi českým a anglickým temporálním systémem |
| zdůvodnit užití slovesných tvarů a forem v anglickém jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| identifikovat, vysvětlit a použít slovesné časy v ústním a písemném projevu |
| ovládat anglický jazyk na úrovni samostatný uživatel B2 podle SERR |
| rozumět morfologickým a syntaktickým zvláštnostem anglických sloves a jmen |
| prokázat znalost specifických gramatických pravidel vztahujících se k užití perfektních časů v angličtině |
| ovládat gramatické formy pro vyjádření budoucích dějů v angličtině |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat teoretické poznatky o temporálním systému angličtiny během textové analýzy |
| vhodně používat modální slovesa v různých kontextech |
| vysvětlit problematiku jazykového transferu a interferenčních chyb v písemném a ústním projevu |
| aplikovat teoretické znalosti jmenných kategorií (počitatelnost, určenost) v písemném I ústním projevu |
| zdůvodnit užití relevantních gramatických prostředků ve všech typech diskurzu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Cruse, Alan. Meaning in language : an introduktion to semanticsnd pragmatics. Oxford : Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926306-X.
-
Crystal, David. English as a global language. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-61180-1.
-
Dušková, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 4. vyd. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2211-0.
-
Hewings, Martin. Advanced Grammar in Use. 2015.
-
Lipka, Leonhard. English Lexicology.Tubingen: Gunter Narr Verlag, 2002.
-
McCarthy Michael, McCarten Jeanne. Grammar for Business.
|