Vyučující
|
-
Němcová Bohuslava, Mgr. Ph.D.
-
Kučera Petr, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kořeny a východiska novější rusky psané literatury. 2. Romantismus v rusky psané literatuře. 3. Realismus v ruské literatuře. 4. Naturalismus v rusky psané literatuře. 5. Literární a umělecké směry přelomu 19. a 20. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
jmenovat hlavní evropské literární směry |
stručně charakterizovat hlavní evropské literární směry a jejich představitele |
stručně charakterizovat pozici rusky psané literatury v kontextu evropských literatur |
jmenovat hlavní osobnosti rusky psané literatury |
jmenovat významná díla rusky psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruštině na úrovni minimálně A2 |
porozumět kratší ukázce rusky psaného literárního textu libovolného literárního druhu (za pomoci slovníku, komentáře apod.) |
vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v ruštině |
porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v ruštině (za pomoci slovníku, s oporou v českém komentáři) |
prezentovat vlastní názor na přečtené literární dílo |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznávat poetologická specifika literárních proudů a směrů rusky psané literatury 19. a počátku 20. století |
rozpoznávat poetologická specifika uměleckých proudů a směrů rusky psané literatury 19. a počátku 20. století |
charakterizovat v širších souvislostech obrysy proměn evropské kultury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější rusky psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější rusky psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
prezentovat v ruštině vlastní názor na přečtené dílo |
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury |
v ukázkách uměleckých děl umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie |
analyzovat ukázky literárních děl novější rusky psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
dentifikovat v konkrétních textech novější rusky psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Camutaliová, Irena; Koževniková, Květa; Vávra, Jaroslav. Ruská literatura v českém překladu : antologie. I, Starší literatura a poezie, část česká. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Honzík, J. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur ( Osobnosti a dialog literatur ).
-
Kenížová-Bednárová, Katarína; Lesňáková, Soňa; Kusá, Mária. Ruská literatúra v slovenskej kultúre v rokoch 1836-1996. Vyd. 1. Bratislava : Ústav svetovej literatúry SAV, 1998. ISBN 80-88815-04-5.
-
Kusá, M., Eliáš, A., Kontrišová, M. Ruská literatúra 18. - 21. storočia. Bratislava, 2013. ISBN 978-80-224-1344-2.
-
Pešková, Michaela. Ruská literatura 20. let 20. století - zrcadlo nastupující totality.. Totalitarismus 2 : Zkušenost Střední a Východní Ev. 2006.
-
Zadražilová, M. Ruská literatura 19. a 20. století. UK Praha, 1995.
-
Zadražilová, Miluše. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.
-
Zahrádka, M. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur ( Osobnosti a dialog literatur ). Vyd.1.. Olomouc: Periplum, 2005. ISBN 80-86624-25-0.
|