|
Vyučující
|
-
Baumann Winfried, doc. Dr.
-
Koppová Pavlína, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Konkrétní náplň jednotlivých hodin bude stanovena na začátku semestru podle zájmu a studijního zaměření účastníků kurzu. Hlavní rétorické postupy: diskuse, vysvětlení, přesvědčování, líčení, zpráva, odborné pojednání, krátká přednáška, referát atp. Praktický nácvik správné výslovnosti s cílem eliminovat nejčastější výslovnostní chyby na česko-německém kontrastivním základě. Důraz je kladen na samostatnou práci studentů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 37 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozpoznávat systém německých hlásek |
| orientovat se ve vokalickém systému německého jazyka |
| orientovat se v konsonantickém systému německého jazyka |
| popsat funkci suprasegmentálních prvků mluvené řeči |
| identifikovat možnou interfernci mateřského jazyka ve výslovnosti při utváření projevů v němčině |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v němčině na úrovni B1/B2 dle SERR |
| aplikovat znalosti o vokalickém systému německého jazyka ve vlastních projevech |
| aplikovat znalosti o konsonantickém systému německého jazyka ve vlastních projevech |
| na základě znalostí o systému německých hlásek korigovat svou výslovnost při projevech v německém jazyce |
| rozpoznat a eliminovat interference svého mateřského jazyka ve výslovnosti při vlastních projevech v německém jazyce |
| korektně a funkčně využívat suprasegmentálních jevů při vlastních projevech v německém jazyce |
| rozlišovat projevy regionálních variet německého jazyka v mluvených projevech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní řečnické figury |
| teoreticky popsat znaky oficiálního mluveného projevu v rámci odborného funkčního stylu |
| porovnat mluvený a psaný projev v rámci odborného funkčního stylu i dalších funkčních stylů |
| na základě znalostí fonetiky a fonologie popsat nejčastější výslovnostní chyby |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvářet vlastní mluvený projev v německém jazyce v kontextu znalostí fonetiky, fonologie, stylistiky a rétoriky |
| prezentovat své myšlenky v souladu se zásadami veřejného mluveného projevu v odborném funkčním stylu |
| aplikovat ve vlastních mluvených projevech znalosti rétorických figur, funkčně a adekvátně jich využívat |
| eliminovat nejčastější výslovnostní chyby ve vlastních mluvených projevech na česko-německém kontrastivním základě |
| identifikovat v konkrétních projevech projevy regionálních variet němčiny a posoudit jejich přiměřenost vzhledem ke komunikační situaci |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Samostatná práce studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Diskuse, |
| Samostatná práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Buchtová, Božena. Rétorika. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0868-X.
-
Lotko, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0796-5.
-
Mangold, Max. Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. 3., völlig neu bearb. und erw. Aufl. Mannheim [etc.] : Dudenverlag, 1990. ISBN 3-411-20916-X.
-
Rausch, Rudolf. Deutsche Phonetik für Ausländer. 3., durchges. Aufl. Berlin [etc.] : Langenscheidt, 1993. ISBN 3-324-00145-5.
|