|
Vyučující
|
-
Balcarová Markéta, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
úvod do starší německé literatury periodizace německy psané literatury nejstarších období německá středověká literatura: raný středověk německá středověká literatura: vrcholný středověk (epika) německá středověká literatura: vrcholný středověk (lyrika) německá středověká literatura: pozdní středověk německy psaná středověká literatura v Čechách německá literatura období renesance, humanismu a reformace barokní německá literatury německá literatura v době osvícenství inspirace a vlivy v souvislosti se starší německy psanou literaturou
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| jmenovat hlavní evropské literární směry |
| stručně charakterizovat hlavní evropské literární směry a jejich představitele |
| stručně charakterizovat pozici německy psané literatury v kontextu evropských literatur |
| jmenovat hlavní osobnosti německy psané literatury |
| jmenovat významná díla německy psané literatury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v němčině na úrovni B2 |
| porozumět kratší ukázce německy psaného literárního textu libovolného literárního druhu |
| vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v němčině |
| porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v němčině |
| prezentovat v němčině vlastní názor na přečtené literární dílo |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat poetologická specifika literárních proudů starší německy psané literatury |
| popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění německy mluvících zemí od středověku po 18. století |
| popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury německy mluvících zemí |
| jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti starší německy psané literatury |
| jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla starší německy psané literatury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| v ukázkách uměleckých děl umění německy mluvících zemí starších období identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
| diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie |
| analyzovat ukázky literárních děl starší německy psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
| identifikovat v konkrétních textech novější německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
| v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika jednotlivých epoch starší německy psané literatury |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bahr, Ehrhard,; Bäuml, Franz H.,; Gaede, Friedrich,; Hillen, Gerd. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 1, Od středověku po baroko. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0642-9.
-
Bahr, Ehrhard,; Köpke, Wulf,; Peter, Klaus,; Seeba, Heinrich C. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 2, Od osvícenství k době předbřeznové. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1017-5.
-
Baumann,B., Oberle,B.. Deutsche Literatur in Epochen. Max Hueber Verlag Ismaning, 2000.
-
Beutin, Wolfgang. Deutsche Literaturgeschichte : von den Anfängen bis zur Gegenwart : mit 400 Abbildungen. 4., überarbeitete Aufl. Stuttgart : Metzler, 1992. ISBN 3-476-00776-6.
-
Frenzel, Herbert A. Daten deutscher Dichtung : chronologischer Abriss der deutschen Literaturgeschichte. Band 1, Von den Anfängen bis zum Jungen Deutschland.
-
Kvapil, Jan. Čítanka německé barokní literatury z českých zemí = Anthologie der deutschen Barockliteratur aus böhmischen Ländern. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-363-4.
-
Rothmann, Kurt. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. 19., erw. Aufl. Stuttgart : Philipp Reclam jun., 2009. ISBN 978-3-15-017676-4.
|