|
Vyučující
|
-
Kebza Martin, RNDr. Ph.D.
-
Vogt David, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Geografický výzkum a GIS. Jak získat geodata z primárních zdrojů Sekundární zdroje geoinformací. Využití map na internetu. Tvorba tématických map. Mapa využití země. Hodnocení rozmístění bodů. ArcGIS Online a jeho využití. Tvorba povrchu (kontinuálního pole). Analýzy na podkladě digitálního modelu terénu. Vytváření povrchů pomocí dalších metod - vážené inverzní vzdálenosti, Voronoi diagramy. Analýzy pomocí prostorového překrývání. Analýzy pomocí mapové algebry. Regionalizace s podporou GIS, klasifikace a typologie regionů. Řešení dopravní dostupnosti a modelování dopravních sítí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat, co je to geografický informační systém |
| mít základní poznatky z kartografie |
| mít základní poznatky z humánní geografie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zvládnout základní operace s geografickými informačními systémy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| používat geografické informační systémy pro řešení různých sociogeografických problémů; |
| zpracovat tématickou mapu; |
| zpracovat digitální model terénu; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvářet a analyzovat tématické mapy i mapy využití ploch |
| hodnotit rozmístění bodů a tvorbu povrchů (kontinuálního pole) |
| analyzovat digitální model terénu |
| analyzovat pomocí prostorového překrývání a pomocí mapové algebry |
| řešit dopravní dostupnost a modelování dopravních sítí |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Booth, Bob; Mitchell, Andy. Začínáme s ArcGIS. Redlands : ESRI, 2001.
-
Booth, Bob. Using ArcGIS 3D analyst. Redlands : ESRI, 2000. ISBN 1-58948-004-X.
-
Flowerdew, Robin; Martin, David. Methods in human geography : a guide for students doing research projects. Harlow : Longman, 1997. ISBN 0-582-28973-4.
-
Fotheringham, A. Stewart; Brunsdon, Chris; Charlton, Martin. Quantitative geography : perspectives on spatial data analysis. 1st pub. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-5948-3.
-
Geletič, Jan. Úvod do ArcGIS 10. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3390-5.
-
Johnston, Kevin. Using ArcGIS geostatistical analyst. Redlands : ESRI, 2001. ISBN 1-58948-006-6.
-
Longley, Paul. Geographic information systems & science. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-0-470-72144-5.
-
McCoy, Jill; Johnston, Kevin. Using ArcGIS spatial analyst. Redlands : ESRI, 2001. ISBN 1-58948-005-8.
-
Miklín, Jan; Dušek, Radek; Krtička, Luděk; Kaláb, Oto. Tvorba map: Učebnice kartografie v teorii i praxi. Ostrava, 2018. ISBN 978-80-7599-017-4.
-
Monmonier, Mark. Proč mapy lžou. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-238-6.
-
Novotná, Marie; Čechurová, Monika,; Bouda, Jakub. Geografické informační systémy ve školách. Plzeň : Aleš Čeněk, 2012. ISBN 978-80-7380-385-8.
-
Ruda, Aleš. Základy práce s ArcGIS 10. Vyd. 1. V Brně : Mendelova univerzita, 2012. ISBN 978-80-7375-595-9.
-
Tuček, Ján. Geografické informační systémy : pricipy a praxe. 1. vyd. Praha : Computer Press, 1998. ISBN 80-7226-091-X.
-
Zeiler, Michael. Modeling Our World: The ESRI Guide to Geodatabase Design. Redlands, 1999. ISBN 1-879102-62-5.
|