Předmět: Globální problémy lidstva

« Zpět
Název předmětu Globální problémy lidstva
Kód předmětu KGE/GPLI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Preis Jiří, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Civilizace na Zemi, její vývoj a charakteristika současného stavu. Globální přístup k řešení problémů. Rozbor problémů (příčiny a východiska): použití Ignorance Test. Seznámení s webem Gapminder: ukázka vizualizace změn klíčových makroekonomických veličin v globálním kontextu. Výživa, zdraví, nemoci obyvatelstva. Vyčerpatelnost přírodních zdrojů. Ohrožení životního prostředí na Zemi. Princip trvale udržitelného rozvoje. Výchova ke globální odpovědnosti: participativní mapování a společné hledání řešení globálních problémů na lokálních problémů. Orientační témata přednášek/seminářů: Modely vývoje - princip trvalého udržitelného rozvoje Globální nemoci - HIV/AIDS Biodiverzita Globální oteplování Problematika uprchlíků Světový terorismus Jaderná energie, elektrárny, palivo Orientace v jiné kultuře

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Získat základní povědomí o globálních problémech.
Porozumět základům odborného textu v anglickém jazyce.
Aktivně se účastnit v seminárních diskusích.
Odborné dovednosti
Porozumět textu a najít a interpretovat klíčové myšlenky.
Nacházet a vyhledávat informace v relevantních zdrojích.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát základní klasifikaci a dělení globálních problémů, včetně vzájemných vazeb mezi nimi, a umět tyto vazby popsat a/nebo vysvětlit.
Umět diskutovat možné přístupy a řešení na globální i lokální úrovni.
Vědět o významných globálních a lokálních aktivitách, které mají přispívat k řešení globálních problémů.
Odborné dovednosti
Analyzovat aktuální globální problematiku.
Převzít část zodpovědnosti za hledání řešení vybraných globálních problémů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Acemoglu, Daron; Robinson, James A. Why nations fail : the origins of power, prosperity, and poverty. 1st ed. London : Profile Books, 2013. ISBN 978-1-84668-430-2.
  • Barnett, T, Whiteside, A. AIDS in the 21st century: disease and globalization. New York, 2002.
  • Diamond, Jared. Upheaval: Turning points for nationas in crisis. New York, 2019. ISBN 978-0-316-40913-1.
  • Jeníček, V., Foltýn, J. Globální problémy světa v ekonomických souvislostech. 2010. ISBN 978-80-7400-326-4.
  • Kissinger, H. Uspořádání světa. Státní zájmy, konflikty a mocenská rovnováha.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7260-355-0.
  • Lomborg, Bjorn. Skeptický ekolog. Praha, 2006. ISBN 80-7363-059-1.
  • Nováček, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2795-9.
  • Rossling, H.. Faktomluva. 2018. ISBN 978-80-7555-056-9.
  • Rowntree, Lester. Globalization and diversity. Hoboken, 2017. ISBN 9780134117010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (13) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní