|
Vyučující
|
-
Dokoupil Jaroslav, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Koncept regionu - struktura, tvar, typologie regionů. Přístupy k regionální taxonomii. Regionální dimenze v hlavních ekonomických teoriích a v teoriích regionálního rozvoje - neoklasická teorie, keynesiánská ekonomie, neomarxismus, neoliberální ekonomie, institucionální ekonomie. Regionální dimenze v současných institucionálních směrech.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Použít základní znalosti z ekonomické geografie a z problematiky regionů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Číst odborný geografický text s porozuměním a následně diskutovat načtenou problematiku v semináři. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dokázat posoudit rozvojové regionální dokumenty z pohledu existujících teorií. |
| Použít přehled o regionální dimenzi v hlavních ekonomických teoriích a v teoriích regionálního rozvoje. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Umět navrhnout přístup k regionálnímu rozvoji v duchu existujících teorií. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Skupinová prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Hana Kunešová, Aleš Kocourek, Pavla Bednářová, Eva Cihelková, Miloš Nový. Světová ekonomika nové jevy a perspektivy. Praha, 2014. ISBN 978-80-7400-502-2.
-
Jiří Blažek, David Uhlíř. Teorie regionálního rozvoje, nástin, kritika, implikace. Praha, 2020. ISBN 978-80-246-1974-3.
-
Pavel Klapka. Regiony a regionální taxonomie, koncepty-přístupy-aplikace. Olomouc, 2019. ISBN 978-80-244-5448-1.
|