Předmět: Regionální politika a regionální rozvoj

« Zpět
Název předmětu Regionální politika a regionální rozvoj
Kód předmětu KGE/RPRZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vogt David, RNDr. Ph.D.
  • Dokoupil Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Význam regionální politiky pro regionální rozvoj, rozdílné přístupy k regionálnímu rozvoji. Koncepce regionální a strukturální politiky EU. Důvody, principy a cíle politiky hospodářské a sociální soudržnosti. Programové dokumenty v rámci regionální politiky EU. Institucionální zajištění, systém financování. Legislativa v rámci regionální a strukturální politiky EU. Strukturální fondy EU. Koncepce regionální politiky ČR. Programové dokumenty. Regionální operační programy, programy podpory regionálního rozvoje v ČR, programy rozvoje obcí, měst a regionů. Nástroje strategie regionálního rozvoje ČR. Institucionální zajištění, regionální rozvojové agentury.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět základním předpokladům pro studium geografie
Odborné dovednosti
rozumět základním předpokladům pro studium geografie
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Získat přehled o české a evropské regionální politice.
Porozumět vztahu regionální politiky a regionálního rozvoje.
Vysvětlit dopady regionální politiky na regionální rozvoj s využitím vybraných teorií regionálního rozvoje.
Odborné dovednosti
Analyzovat dopady regionální politiky na regionální rozvoj vybraných regionů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Regionální politika EU.
  • Strategie regionálního rozvoje České republiky. Vyd. 1. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, 2006. ISBN 80-239-7497-1.
  • Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+.
  • Úvod do regionálních věd a veřejné správy. 2., rozš. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-086-4.
  • Zákon č. 248/200Sb. o podpoře regionálního rozvoje.
  • Blažek, Jiří; Uhlíř, David. Teorie regionálního rozvoje : nástin, kritika, klasifikace. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0384-5.
  • Hampl, Martin. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-6-8.
  • Wokoun, René. Česká regionální politika v období vstupu do Evropské unie. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2003. ISBN 80-245-0517-7.
  • Wokoun, René. Regionální politika a rozvoj v České republice. 2. vyd. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanistika (19-5) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanistika (19-4) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní