|
Vyučující
|
-
Sekera Jan Carlos, RNDr. Ph.D., MSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod, teoretické vymezení vědní disciplíny, předmět a objekt studia, pomocné vědy, protiepidemická opatření, očkování, systém epidemiologické surveillance v Česku, represivní opatření. Ukazatele, základní koncepty, datové zdroje a metodologie. Terminologie, determinanty zdraví, geografické aspekty jako ekologické determinanty zdraví. Epidemiologický základ, typy epidemiologických studií, práce s epidemiologickými daty, příklady epidemiologických studií, kauzalita, zkreslení a ovlivnění studií. Infekční nemoci - úvod, původci onemocnění, specifika šíření nákaz, epidemie, pandemie, nakažlivost, geografická distribuce infekčních nemocí. Onemocnění přenosná vzduchem a alimentární onemocnění - geografická distribuce, historický rámec, klíčové skupiny. Onemocnění přenosná sexuálním způsobem - geografická distribuce, sběr dat, sociální kontext, historický rámec, klíčové skupiny. Onemocnění s parenterálním způsobem přenosu - geografická distribuce, historický rámec, klíčové skupiny. Ostatní infekční onemocnění - geografická distribuce, historický rámec, klíčové skupiny. Neinfekční nemoci - úvod, determinanty zdraví pro neinfekční nemoci, civilizační nemoci, zdravý životní styl, geografická distribuce neinfekčních nemocí. Kardiovaskulární onemocnění, recentní problém rozvinutých zemí. Onemocnění asociovaná s novotvary a jejich potenciál nahradit KVO. Geografie jako nástroj pro epidemiologická šetření a pro pochopení šíření nákaz.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Specifikovat regionální a globální problémy na úrovni bakalářského studia. Orientovat se v současných globálních trendech, které asociují s epidemiologií a regionálními specifiky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatné práce v MS Excel. Zpracování a prezentaci mapových výstupů za využití GIS. Analýza interpretace vědeckých textů. Aktivní zapojení do diskuze. |
| Logicky uvažovat a asociovat jednotlivá témata na úrovni studenta bakalářského studia. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Explanovat význam epidemiologie a sociální epidemiologie. Kriticky přemýšlet o zdraví a zdravotnictví, jejich interpretacích a vývojových krizích, nových konceptech. Popsat výskyt infekčních a neinfekčních nemocí ve světě, včetně identifikace hlavních disparit mezi těmito onemocněními. Popsat základní cesty přenosu infekčních onemocnění. Vysvětlit dopady epidemií a pandemií na sociální, kulturní a ekonomický stav zemí. Vysvětlit význam represivních a preventivních epidemiologických opatření, včetně významu očkování. Identifikovat determinanty zdraví. Integrovat problematiku výskytu nemocí do kontextu geografie a globálních problémů lidstva. Přestavit základní metodické postupy a přístupy v epidemiologii. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zpracovávat geografická data z geografických databází formou grafů a tématických kartografických výstupů |
| Analyzovat výskyt onemocnění v populaci. Analyzovat a interpretovat rizika spojená se šířením nákaz. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Student prokazuje znalosti získané v rámci přednášek a cvičení v závěrečném testu a ústní zkoušce. Test i zkoušku je možné dvakrát opakovat. Do závěrečného testu bude možné získat body navíc ze semestrální práce. V rámci cvičení budou studenti prezentovat řešenou problematiku. Studenti mohou získat další body za práci v rámci cvičení. Zápočtový test je považován za úspěšný, pokud student získá minimálně 75 %. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
JANOUT, Vladimír a Jana JANOUTOVÁ. Medicína založená na důkazu a klinická epidemiologie [online].. 2021. ISBN 978-80-271-3076-4.
-
Janout, Vladimír. Epidemiologické studie. Vyd. 1. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1996. ISBN 80-7013-224-8.
-
Šlachtová, Hana. Sociální epidemiologie. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2005. ISBN 80-7368-089-0.
-
Tuček, Milan; Slámová, Alena. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-246-3258-2.
|