|
Vyučující
|
-
Vogt David, RNDr. Ph.D.
-
Kebza Martin, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Geografické informační systémy jako prostředek pro zpracování a analýzu prostorových informací v socioekonomicky-geografickém výzkumu, seznámení se softwarem či jeho připomenutí, základy práce Primární a sekundární zdroje geodat a vybraných tematických dat, online mapové služby, databáze Tvorba tematických map včetně pokročilejších vizualizačních metod Mapa využití země, prostorová statistika (sumarizace) ArcGIS Online a jeho využití, Story Mapy Tvorba povrchu (kontinuálního pole), mapy hustoty - heatmapy Analýzy na podkladě digitálního modelu terénu Vytváření povrchů pomocí dalších metod - vážené inverzní vzdálenosti, Voronoi diagramy Analýzy pomocí prostorového překrývání Analýzy pomocí mapové algebry Prostorová autokorelace a geograficky vážená regrese (GWR) Regionalizace s podporou GIS, klasifikace a typologie regionů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| mít základní poznatky z humánní (ekonomické a regionální) geografie a základů kartografie - doporučeno |
| mít základní přehled o metodách výzkumu v rozsahu učiva bakalářského studia předmětů z oblasti ekonomické geografie či příbuzných oborů |
| základní porozumění jednoduché komunikaci a textům v anglickém jazyce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvářet a odborně využívat tématické mapy s ekonomickým obsahem a také využívat ekonomicko-geografické databáze |
| umět graficky a kartograficky zpracovat socioekonomická data |
| ovládat základní dovednosti práce s osobním počítačem |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| - to clearly and persuasively communicate information to experts and laypersons about the nature of professional problems and their own views on their solutions - to independently acquire additional professional knowledge, skills and competencies based primarily on practical experience and its evaluation, but also through independent study of theoretical knowledge of the field |
| mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| mít přehled o dostupných analytických geoinformačních a příbuzných metodách, zdrojích použitelných spolehlivých geodat i tematických dat a online služeb |
| kriticky přemýšlet o vhodnosti prostorově-analytických a vizualizačních metod pro efektivní řešení daného výzkumného problému |
| používat geografické informační systémy pro řešení různých sociogeografických výzkumných problémů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| řešit komplexní geografický projekt za pomoci kombinace vhodných prostorově-analytických a vizualizačních metod |
| zpracovávat geografická data z geografických databází formou grafů a tematických i pokročilejších kartografických výstupů |
| vhodně a efektivně analyzovat socio-ekonomické procesy a jevy v prostoru a čase |
| vytvářet či získávat, analyzovat a vizualizovat data z bodových měření, za plochy, prostorové překryvy, liniové sítě a dalších ve formě vektorové i rastrové, 2D i 3D |
| zvládat pokročilé metody prostorové analýzy typu prostorové autokorelace (LISA) a geograficky vážené regrese (GWR) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| - to make independent and responsible decisions in new or changing contexts or in fundamentally evolving environments, taking into account the broader societal implications of their decisions - to communicate their own professional views clearly and persuasively to professionals and the wider public - to use their professional knowledge, professional skills and general competence in at least one foreign language - according to evolving contexts and available resources, to define assignments for professional activities, coordinate them, and have ultimate responsibility for their outcomes - to plan, support and manage, using theoretical knowledge of the field, the acquisition of additional expertise, skills and competences of other team members, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Projektová výuka, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostudium, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Projektová výuka, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Projektová výuka, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Výstupní projekt, |
| Skupinová prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Test, |
| Skupinová prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Anselin, L.; Rey, Sergio J. Modern Spatial Econometrics in Practice: A Guide to GeoDa, GeoDaSpace and PySAL. Urbana, 2014. ISBN 978-0-98-634210-3.
-
Anselin, Luc. Local Indicators of Spatial Association?LISA. 1995.
-
ESRI. ArcGIS Pro quick-start tutorials. 2023.
-
Longley, Paul. Geographic information systems & science. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-0-470-72144-5.
-
Miklín, Jan; Dušek, Radek. Proposal for the hierarchical classification of thematic cartography methods and its application to evaluation of Czech and Slovak national atlases. .
-
Netrdová, Pavlína; Nosek, Vojtěch. Exploring the variability and geographical patterns of population characteristics: Regional and spatial perspectives. 2017.
-
Netrdová, Pavlína; Nosek, Vojtěch. Regional and Spatial Concentration of Socio-economic Phenomena: Empirical Evidence from the Czech Republic. 2010.
-
Nosek, Vojtěch; Netrdová, Pavlína. What values of Moran's I and Theil index decomposition really mean under different conditions: on the issue of interpretation. 2017.
|