Předmět: Myšlení v globálních souvislostech

« Zpět
Název předmětu Myšlení v globálních souvislostech
Kód předmětu KGE/VMEGS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vogt David, RNDr. Ph.D.
  • Matušková Alena, Doc. PaedDr. CSc.
  • Dokoupil Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Kopp Jan, Doc. RNDr. Ph.D.
  • Preis Jiří, RNDr. Ph.D.
  • Klika David, Mgr.
Obsah předmětu
Definice globalizace, základní pojmy. Vznik procesu globalizace a jeho hlavní aktéři. Analýza vybraných globálních problémů na modelových příkladech (např. dynamika demografického růstu a udržitelnost, lidská sídla a udržitelný rozvoj, nemoci, zdraví a globalizační trendy v dnešní společnosti, ohrožení rozmanitosti života na Zemi). Index lidského rozvoje, lidská práva, kulturní odlišnosti. Lidská sídla a udržitelný rozvoj. Globální nemoci - HIV/AIDS. Celosvětové migrace v souvislosti v ČR. Klimatické změny - příčiny, stav a prognózy vývoje globálního problému. Medializace a politické aspekty problému. Interpretace tématu ve škole. Interdisciplinární souvislosti tématu. Definice pojmu "udržitelný rozvoj". Vznik, vývoj a kritické hodnocení koncepce udržitelného rozvoje. Základní principy udržitelného rozvoje. Indikátory udržitelného rozvoje. Přístupy k výchově k udržitelnému rozvoji. Ekonomická globalizace - ekonomický vývoj přelomu 20. a 21. století a jeho úzká vazba na globalizaci; role nadnárodních korporací a zahraničních investic v tomto vývoji; mezinárodní produkční síť; role státu na pozadí ekonomické globalizace aj. Novodobé změny ve společnosti a ve světové ekonomice, rychlost pokroku v technologiích a komunikaci (vývoj technologií a inovací jako základní determinanty globalizačních procesů; technologie a ekonomická transformace; technologie virtuálně zmenšující čas a prostor; technologické změny produkce; geografie inovací aj.). Úloha vědy v udržitelném rozvoji, podpora vzdělávání, výchova k udržitelnému rozvoji. Úloha mezinárodních organizací v globálním světě. Evropa a svět, význam Evropské unie (vývoj evropské integrace, geografický potenciál Evropské unie a jeho využití). Česká republika a globalizace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Samostudium studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Žádné
Odborné dovednosti
žádné specifické
Obecné způsobilosti
žádné
Výsledky učení
Odborné znalosti
kriticky posoudit pozitivní a negativní stránky globalizace, její perspektivy
pochopit, dokázat vysvětlit a v kontextu aplikovat pojmy globalizace, globální problémy lidstva, globalizace v obchodě, v ekonomice, v kultuře atd., lokální a regionální problémy ve vztahu k globálním problémům
zařadit časově vznik procesu globalizace a pojmenovat jeho hlavní aktéry
zvažovat a kriticky posuzovat informační zdroje, týkající se globálních problémů, se snahou ověřovat jejich věrohodnost a pravdivost
pojmenovat, posoudit a zvážit možné dopady globálních problémů, týkajících se bezprostředně člověka i jako jednotlivé lidské bytosti (problém šíření nemocí a drog, problém chudoby, problematika terorismu, problémy ilegální migrace lidí ap.) na společnost (v globálním a regionálním pohledu) i na jednotlivce
hledat, identifikovat a chápat globální změny a problémy v životním prostředí, snažit se pochopit a svojí možnou mírou přispět k jejich neprohlubování, zvažovat možné strategie
Odborné dovednosti
provést geografickou charakteristiku regionu
zhodnotit potenciál a předpoklady vývoje regionu
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
zhodnotit postavení administrativních regionů ve státě
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Písemná zkouška,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Evropská unie od A do Z : příručka evropské integrace ; z něm. orig. přel. Alois Mikeštík a Marie Bednaříková. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-413-6.
  • Antošová, N. Globální problémy lidstva. Ostrava: VŠB, 2006. ISBN 80-248-1048-4.
  • Baar, V., Houdková, Z. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha, 2010. ISBN 978-80-86034-83-.
  • Barnett, Tony; Whiteside, Alan. AIDS in the twenty-first century : disease and globalization. Houndmills : Palgrave Macmillan, 2002. ISBN 1-4039-0005-1.
  • Barros, Vicente. Globální změna klimatu. Praha : Mladá fronta, 2006. ISBN 80-204-1356-1.
  • Beck, Ulrich. Co je to globalizace? : omyly a odpovědi. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2007. ISBN 978-80-7325-123-9.
  • Cabada, L., Šanc, D. Panregiony ve 21. století. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-7380-357-5.
  • Capra, F. Bod obratu, Věda, společnost a nová kultura.. Praha: DharmaGaia a Maťa, 2002. ISBN 80-85905-42-6.
  • Cihelková, Eva. Světová ekonomika : nové jevy a perspektivy. Praha : C.H. Beck, 2001. ISBN 80-7179-311-6.
  • Deaton, Angus. The Great Escape. Princeton, 2013. ISBN 978-0-691-16562-2.
  • Fromm, Erich. Mít, nebo být?. Vyd. tohoto překladu 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-036-5.
  • Fromm, Erich. Umění být. 1. vyd. Praha : Naše vojsko, 1994. ISBN 80-206-0225-9.
  • Fukuyama, Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha : Rybka Publishers, 2002. ISBN 80-86182-27-4.
  • Gordon, Anita; Suzuki, David. Jde o přežití. 1. vyd. Beroun : Baroko & Fox, 1994. ISBN 80-85642-10-7.
  • Huntington, Samuel P. Střet civilizací : boj kultur a proměna světového řádu. Praha : Rybka Publishers, 2001. ISBN 80-86182-49-5.
  • Jeníček, Vladimír; Foltýn, Jaroslav. Životní prostředí a trvale udržitelný rozvoj v soustavě globálních problémů. Praha : Vysoká škola ekonomická-Fakulta mezinárodních vztahů, 1996. ISBN 80-85368-94-3.
  • Jonáš, Jiří. Světová ekonomika na přelomu tisíciletí. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-016-3.
  • Khana, Parag. Move. .
  • Meadows, Donella H.; Meadows, Dennis L.; Randers, Jörgen. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. 1. vyd. Praha : Argo, 1995. ISBN 80-85794-83-7.
  • Mezřický, Václav. Globalizace/. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-748-5.
  • Moldan, Bedřich. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0246-6.
  • Moldan, Bedřich. Příroda a civilizace : Životní prostředí a rozvoj lidské civilizace. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-04-26434-4.
  • Nováček, P. Ohrožená planeta na prahu 21. století. Olomouc, UP, 1998. ISBN 80-901890-859-3.
  • Porritt, Jonathon. Zachraňme Zemi. Praha : Brázda, 1992. ISBN 80-209-0217-1.
  • Šíbl, Drahoš; Šaková, Beáta. Svetová ekonomika : internacionalizácia, integrácia, globalizácia, interdependencia. Bratislava : Sprint, 2004. ISBN 80-88848-60-1.
  • Toffler, Alvin; Toffler, Heidi. Nová civilizace : třetí vlna a její důsledky. Praha : Nakladatelství Dokořán, 2001. ISBN 80-86569-00-4.
  • Tomeš, Jiří; Festa, David; Novotný, Josef. Konflikt světů a svět konfliktů : střety idejí a zájmů v současném světě. Praha : P3K, 2007. ISBN 978-80-903587-6-8.
  • Vallin, Jacques; Rychtaříková, Jitka. Světové obyvatelstvo. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0437-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (13) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Fyzikální obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní