Předmět: Didaktika dějepisu 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika dějepisu 3
Kód předmětu KHI/DID3Z
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Východská Helena, PaedDr.
  • Morávková Naděžda, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kurikulární reforma, motivy k realizaci, hlavní zásady 2. Kurikulární reforma, obsahová analýza 3. Hlavní kurikulární dokumenty - RVP 4. Analýza vybraných ŠVP 5.-7. Klíčové kompetence - příklady efektivních aplikací 8.-10. Průřezová témata - příklady efektivních aplikací 11.-12. Náslechová praxe a její rozbor

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
absolvování předmětu Didaktika dějepisu 1 a 2
Výsledky učení
student(ka): - zpřehlední podstatu a zásady kurikulární reformy - prokáže znalost faktografie a pojmosloví v teoretických dokumentech KR na úrovni obecné (celostátní) - prokáže schopnost aplikovat obecné zásady kurikulární reformy do konkrétních výstupů v jednotlivých součástech ŠVP - přesvědčivě argumentuje a aplikuje vlastní nápady na výstupy v oblasti klíčových kompetencí RVP - přesvědčivě argumentuje a aplikuje vlastní nápady na výstupy v oblasti průřezových témat RVP
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Alberty, J. Úvod do vyučovania dejepisu. Bratislava, 1988.
  • Čapek, Vratislav. Didaktika dějepisu. Díl 2, Výchovně vzdělávací proces v dějepise. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Čapek, Vratislav. Pojetí dějepisu jako učebního předmětu : K teorii výběru dějepisného učiva // : Seminární učební text z metodiky dějepisu jako učebního předmětu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
  • Janovský, Julius. Základy didaktiky dějepisu : Učebnice pro studium oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Jílek,T., Čapek, V. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I., II. Plzeň, 1994.
  • kol. Rámcový vzdělávací program pro G. Praha, MŠMT, 2007.
  • kol. Rámcový vzdělávací program pro ZŠ. MŠMT Praha, 2006.
  • Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní