Předmět: Dějiny lékařství

« Zpět
Název předmětu Dějiny lékařství
Kód předmětu KHI/DĚLÉK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Východská Helena, PaedDr.
Obsah předmětu
Historický vývoj léčitelství, lékařství a moderní medicíny v tématech: 1. Nemoci a léčitelství v pravěku, 2. Lékařství v orientálních despociích, 3. Osobnosti antického lékařství, odkaz dnešní medicíně, 4. Arabské lékařství,Talmud a zásady židovského lékařství, 5. Středověk a objevitelé v medicíně, 6. Nové epidemické choroby spojené s rozšiřováním světa, 7. Velcí objevitelé 17. a 18. století, 8. 19. století - vítězství nad smrtícími epidemiemi, 9. Zásadní objevy 20. století, 10. Alternativní lékařské metody současnosti - návrat k orientálním technikám. 11. Přehled základního pojmosloví. Terminologie moderní medicíny jako nutná výbava dnešního občana. 12. Vybrané kapitoly z dějin lékařství - ukázky využití pro vyučování dějepisu v praxi ZŠ a SŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Seminární výuka, Studium textů, Přednáška
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vybrat a interpretovat základní faktografii související s kurzovním předmětem, a to v intencích středoškolského gymnaziálního učiva
Odborné dovednosti
- orientovat se v odborných institucích typu knihoven a archivů, a to s ohledem na studium literatury a písemných pramenů k předmětu
Výsledky učení
Odborné znalosti
- sestavit přehled hlavních mezníků ve vývoji světové medicíny od počátku dějin lidstva až po současnost - vymezit a vysvětlit vklad české lékařské vědy do světové medicíny na pozadí historického vývoje - orientovat se v hlavních cílech současné medicíny, vědeckého bádání a veřejného zdravotnictví
Odborné dovednosti
- vyhledat a využít pro tvůrčí práci spolehlivé informační zdroje k tématu - analyzovat vybrané téma (odborné, monografické...) z dějin medicíny - didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně prezentovat jeho historický vývoj
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Test,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Bauer, J. Podivné konce českých panovníků. Třebíč, 2001.
  • de Kruif, P. Bojovníci se smrtí. Praha, 1978.
  • Junas, J. Průkopníci medicíny. Praha, 1977.
  • kol. Historie medicíny. Praha, 1999.
  • Lesný, I. Zpráva o nemocech mocných. Praha, 1984.
  • Mil. Matoušek. Přehled dějinného vývoje lékařství. Praha, 1982.
  • Mil. Matoušek. Úvod do studia lékařství. Praha, 1985.
  • Nuland, Sherwin B. Lékařství v průběhu staletí. Praha, 2000.
  • Paul de Kruif. Bojovníci se smrtí. Praha, 1978.
  • Pollak, K. Bohové, modlitby a zdraví. Praha, 1973.
  • Pollak, K. Medicína dávných civilizací. Praha, 1983.
  • Pollak, Kurt. Medicína dávných civilizací. 2. vyd. Praha : Orbis, 1976.
  • Porter, R. Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha, 2001.
  • Říhová, Milada a kol. Kapitoly z dějin lékařství. Praha, 2005.
  • Schott, H. Kronika medicíny. Praha, 1994.
  • Svobodný, P., Hlaváčková, L. Dějiny lékařství v českých zemích. Praha, 2004.
  • Švejnoha, J. Lékař léčí, příroda uzdravuje. Praha, 1987.
  • Vlček, E. Jak zemřeli. Významné osobnosti českých dějin z pohledu antropologie a lékařství. Praha, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní