Předmět: Obecné dějiny novověku 1

« Zpět
Název předmětu Obecné dějiny novověku 1
Kód předmětu KHI/ODN1H
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Morávková Naděžda, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nástup nových idologií, zápas absolutismu a parlamentarismus, nacionalizmus, kolonialismus a imperiální tendence mocností, industrializace, revoluční a krizové otřesy a jejich sociálně historická podmíněnost, novověká multikulturálnost.Přehled probírané látky:1. Úvod a organizace studia. Absolutismus a parlamentarismus.2. Anglická revoluce, slavná revoluce (Británie do roku 1714 3. Francie Ludvíka XIV. a evropské události této doby (1648-1715) 4. Severní a východní Evropa v letech v druhé polovině 17. a v 18. století 5. Osmanská říše v 17. a 18. století 6. Barokní kultura 7. Habsburská monarchie v letech 1648-1792 8. Koloniální expanze evropských mocností a mimoevropský svět 9. vznik USA 10. Osvícenství a klasicismus. Průmyslová revoluce 11. Velká francouzská revoluce 12. Napoleon a jeho doba

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní přehled dějepisného učiva v rozsahu požadavků pro střední školy
Odborné dovednosti
analyzovat, reflektovat a interpretovat odborný historický text, interpretovat stěžejní problémy světového novověku, prokázat teoretickou schopnost základní didaktické aplikace dějin novověku
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
novověkých dějin 17. a 18. století v Evropě a vybraných mimoevropských oblastech. Student vystihne a vysvětlí základní problémy evropských dějin novověku v období 17. a 18. století, zařadí je do souvislostí společenských, politických, ekonomických a kulturních, podrobně objasní stěžejní události, postihne a sestaví základní chronologii světového novověku.
Odborné dovednosti
historické argumentace, komparace historických jevů, aplikace historických vědomostí v mluvené psaném projevu, didaktické aplikace historických vědomostí. Student postihne a sestaví základní chronologii světového novověku, dokáže argumentovat pomocí historických událostí novověku, zobecňovat a aplikovat získané poznatky, orientuje se v základní literatuře o evropském novověku, jak české, tak zahraniční.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bloch Marc. Králové divotvůrci. Studie o nadpřirozenosti přisuzované královské moci, zejména ve Francii a Anglii. Praha, 2004.
  • Cannadine David. Victorious Century: The United Kingdom, 1800-1906. New York, 2017.
  • Conley Patric, C. The Origins of the Bill of Rights. Madison, 1992. ISBN 0-945612-26-5.
  • Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
  • Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
  • Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
  • Drška, Václav; Skřivan, Aleš; Stellner, František. Kapitoly z dějin evropské politiky do roku 1648. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995. ISBN 80-85241-87-0.
  • Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
  • Headricks Daniel. The Tools of Empire: Technology and European Imperialism in the Nineteenth Century. Oxford, 1981.
  • Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
  • Hobsbawm Eric. Nations and Nationalism since 1780: Programme, Myth, Reality. Cambridge, 1990.
  • Hobsbawm Eric. The Age of Revolution: 1789-1848. London, 1962.
  • Hroch, M. Buržoazní revoluce v Evropě. Praha, 1981.
  • HROCH, Miroslav a kol. Obecné dějiny. II, Dějiny novověku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 544 s. Učebnice pro vysoké školy.;.
  • Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
  • Křivský, Petr; Kvaček, Robert; Skřivan, Aleš; Wagnerová, Jitka. Věk starý a nový : Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století : Pro čtenáře od 13 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1985.
  • Kumpera Jan. Vybrané kapitoly z dějin novověku.
  • Mazower Mark. The Balkans: A Short History (Modern Library Chronicles). New York, 2002.
  • Mejdřická, Květa. Dějiny novověku I. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
  • Mohanram Radhika. Imperial White: Race, Diaspora, and the British Empire. Minneapolis, 2007.
  • Morávková Naděžda. Bílý Zulu John Robert Dunn (1833-1895) a jeho stopy v povědomí dnešních Jihoafričanů. In: MEMO 2018/1. Praha, 2018.
  • Morávková Naděžda. Dějiny jihoafrického kolonialismu nejen pro potřeby učitelů ZŠ a SŠ. Praha, 2017. ISBN 978-80-87646-21-2.
  • Orlow Dietrich. A History of Modern Germany: 1871 to Present. London, 2012.
  • Pokenham Thomas. The Scramble for Africa: White Man's Conquest of the Dark Continent from 1876 to 1912. New York, 1992.
  • Polišenský, Josef. Třicetiletá válka a evropské krize 17. století. Praha : Svoboda, 1970.
  • Popkin Jeremy D. "A Short History of the French Revolution" page A Short History of the French Revolution. New York, 2017.
  • Skřivan, Aleš; Drška, Václav,; Stellner, František. Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648-1914. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1994. ISBN 80-85241-57-9.
  • Skřivan, Aleš. Evropská politika 1648-1914. Praha : Aleš Skřivan ml., 1999. ISBN 80-902261-3-2.
  • Tharoor Shashi. Inglorious Empire: What the British Did to India. London, 2016.
  • Tipton B. Frnak. A History of Modern Germany since 1815. London, 2003.
  • Tzanelli Radhanti. Nation-Building and Identity in Europe: The Dialogics of Reciprocity. London, 2008.
  • Winks Robin W. Europe and the Making of Modernity: 1815-1914. Oxford, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní