|
Vyučující
|
-
Hlaváček Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Fritzová Marie, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky občanského vzdělávání 2. Občan a stát, aktivní občanství, učitel jako sebevědomý občan 3. Kulturně-historická perspektiva 4. Politologická perspektiva 5. Filosofická perspektiva 6. Sociologická perspektiva 7. Ekonomická perspektiva 8. Aktuální problémy občanství 9. Učitel a jeho demokratický étos 10. Pedagogicko-psychologický kontext výuky občanské nauky 11. Modelové edukační situace 12. Prezentace studentského portfolia 13. Shrnutí učiva
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 12 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy, čtení odborného textu s porozuměním a schopnost prezentace vybraných témat a problémů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student je způsobilý vytvářet na základě rešerší odborný kompilační text s vlastními závěry. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student je schopen samostatně pracovat s odborným textem. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Havlínová, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670.
-
Hubálek, Tomáš. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha, 2017. ISBN 978-80-7557-110-6.
-
Krákora, Pavel. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha, 2012. ISBN 978-80-7425-167-2.
|