|
Vyučující
|
-
Hlaváček Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1/ Pojmy Evropa, Západ, Východ v historickém kontextu 2/ Etnogeneze evropských národů 3/ Česká církevně-politická a intelektuální sebereflexe v raném středověku 4/ Zrození českého excepcionalismu 5/ Český stát v kontextu křesťanského Západu 6/ Český stát jako centrum Svaté říše římské 7/ Český mesianismu v době české reformace 8/ Češi v době evropských reformací 9/ Češi v době konfesionalizace 10/ Osvícenství a zrod moderních politických národů 11/ Česká sebereflexe do roku 1918 12/ Moderní česká státnost 13/ Aktuální problémy fungování českého národa a státnosti
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 34 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy, čtení odborného textu s porozuměním a schopnost prezentace vybraných témat a problémů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student získá základní přehled o historické a kulturní kontinuitě i diskontinuitě ve vývoji a proměnách českého národa a státu v evropském kontextu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student je schopen samostatně a tvořivě pracovat s vědeckými texty a vysvětlovat jejich základní myšlenky a problémy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Havelka, Miloš. Spor o smysl českých dějin. Praha, 1995. ISBN 80-85639-41-6.
-
Hlaváček, Petr. Západ nebo Východ? : české reflexe Evropy 1918-1948. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-200-2606-4.
-
Patočka, Jan. Co jsou Češi? : Malý přehled fakt a pokus o vysvětlení = Was sind die Tschechen? : Kleiner Tatsachenbericht und Erklärungsversuch. 1. vyd. Praha : Panorama, 1992. ISBN 80-7038-278-3.
-
Svoboda, Jan,; Prázný, Aleš. Česká otázka a dnešní doba. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7007-505-0.
|