|
Vyučující
|
-
Kumpera Jan, prof. PhDr. CSc.
-
Morávková Naděžda, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. - 2. Regionální dějiny pravěku - Plzeň a západní Čechy; projekt 3. Pravěké umění I. - kult ženy 4. Pravěké umění II. - lovecký kult 5. Pravěké umění III. - megalitická architektura 6. Pravěk v českých muzeích 7. - 9. Výběrová téma z dějin pravěku pro SŠ (living history) dle volby studentů 10. Dějiny pravěku v médiích - umělecká literatura, dokumentární a umělecké filmy 11.-12. Prezentace studentských prací
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat znalost dějin pravěku na úrovni bakalářského studia v programu Historie se zaměřením pro vzdělávání, včetně jejich elementární didaktické aplikace. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| odborně interpretovat nabyté historické znalosti a prakticky je aplikovat v oblasti didaktiky a vyučování dějepisu na základní škole. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| z didaktické teorie vyučování dějin pravěku, a to jak evropského, tak národního. Získá dostatečný přehled o standardech dějepisného vyučování v rámci tématu pravěk n SŠ na úrovni kurikula pro gymnázia, o klíčových kompetencích, vyplývajících z Rámcového vzdělávacího programu SV, přehled o vyučovacích médiích a jejich využití, didaktických metodách, vyučovacích formách a prostředcích vhodných pro SŠ. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| v oborově didaktické oblasti sestavit a působivě prezentovat dílčí aplikace pro vyučování dějin pravěku na SŠ na úrovni vyučování gymnázia, věcně a racionálně uplatňovat klíčové kompetence v kapitolách o dějinách pravěku, smysluplně naplňovat interdisciplinární vztahy v širokém okruhu vyučovacích předmětů; ve výukově organizační oblasti naplánovat a vést exkurzi na místo významné z hlediska odborné práce (muzeum) či archeologické prezentace (archeoskanzen, významná archeologická lokalita...). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Řešení problémů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Portfolio, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
-
Bouzek, Jan. Nástin evropského pravěku. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Dvořák, Pavel. Odkryté dějiny : první lidé na území Československa. 2. vyd. (v MF 1. vyd.). Praha : MF, 1984.
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
Galuška Z. Velká Morava.
-
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Mazák, Vratislav. Jak vznikl člověk : Sága rodu Homo. 2., dopln. vyd. Praha : Práce, 1986.
-
Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana; Slabina, Miloslav. Encyklopedie pravěku v Čechách, na Moravě a ve Slezku. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-115-9.
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Východská Helena. Didaktická příručka: vlastivěda česko-bavorského pohraničí. Plzeň: Pro katedru historie Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni vydalo viaCentrum s.r.o., 2015. 11 stran. ISBN 978-80-261-0558-9..
|