|
Vyučující
|
-
Fritzová Marie, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Hlaváček Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1/ Náboženský a politický kontext starověku 2/ Ježíš a počátky křesťanství 3/ Prvotní církev 4/ Křesťanství ve starověku 5/ Raně středověké křesťanství 6/ Christianizace Evropy ve středověku 7/ Kultura a vzdělanost křesťanského středověku 8/ Problematika východního křesťanství 9/ Církevně-politické problémy středověku a raného novověku (reformace) 10/ Kultura a vzdělanost mezi konfesionalizací a osvícenstvím 11/ Křesťanství a zrod moderní evropské společnosti 12/ Křesťanství v soukolí 19. a 20. století 13/ Aktuální situace křesťanství v Evropě a ve světě
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy, čtení odborného textu s porozuměním a schopnost prezentace vybraných témat a problémů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost základních pojmů křesťanského učení, reflexe křesťanské kultury a intelektuálního dědictví, přehled o aktuálních formách existence křesťanských církví v Evropě a ve světě. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Schopnost interpretace základních pojmů křesťanského učení, reflexe křesťanské kultury a intelektuálního dědictví, identifikace křesťanských elementů v současném českém a evropském kontextu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
Filipi, Pavel. Křesťanstvo : historie, statistika, charakteristika křesťanských církví. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-280.
-
Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85947-28-5.
-
Marty, Martin. Křesťanský svět : celosvětové dějiny křesťanství. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015. ISBN 978-80-7325-346-2.
|