|
Vyučující
|
-
Bezděk Jiří, prof. Mgr. MgA. Ph.D.
-
Haas Petr, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu. Zařazení harmonie do systému hudebního vzdělávání. Literatura. 2. Hierarchické uspořádání tonální harmonie. Čtyřhlas. Citlivý tón. Aplikační formy harmonického vyjadřování 3. Přísný a volný spoj. Zástupné rozvedení citlivého tónu. 4. Spojování kvintakordů v dur, zvláštní spoje. Formát harmonie české lidové písně 5. Aiolská moll a její prostupnost tóninou durovou. Harmonické funkce v moll. 6. Harmonická moll a její zvláštní spoje. 7. Melodická moll, zvláštní spoje. Harmonické podmínky českých lidových písní v moll 8. Sekvence, melodické tóny. Introdukce, mezihra, dohra 9. Sextakordy a jejich využití v harmonické větě 10. Kvartsextakordy a jejich využití v harmonické větě. Doprovod bas - přiznávka 11. Septakordy hlavní a vedlejší, charakteristické disonance 12. Septakord na V. a VII. stupni. Septakord II. stupně a jeho typické postupy do D a T6 13. Uplatnění hlavních septakordů v aranžmá českých lidových písní
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost základních druhů akordů akordů klasické harmonie a jejich obratů a dovednost jejich tvoření a určování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dovednost tvoření a určování základních druhů akordů klasické harmonie a jejich obratů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Druhy spojování akordů a jejich rozvodů do tóniky, druhy melodických tónů a přechodů mezi tóninami |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikace základních harmonických spojů a rozvodů v rámci jednoduchých aranžmá, identifikace melodických tónů a jejich aplikace do praktické hudby |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
BEZDĚK, Jiří. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon. 4. Plzeň: ZČU. 2006.
-
Pavel Režný. Elementární hudební teorie II. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5423-8.
-
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2.rozšířené a opravené. Praha: NAMU. 2011.
|