Vyučující
|
-
Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hudba raného a rozvitého romantismu (první polovina 19. století). Česká hudba první poloviny 19. století (1810-1860). Hudba novoromantismu (cca druhá polovina 19. století). Česká hudba druhé poloviny 19. století (1860-1890). Hudba konce 19. století - pozdní romantismus. Italský operní verismus. Hudba impresionismu (přelom 19. - 20. století).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin Vyjmenovat a správně datačně zařadit hlavní vývojové epochy evropských a českých hudebních dějin 19. století. Specifikovat hlavní hudebně stylové znaky období 1800-1900. Vyjmenovat hlavní kompoziční osobnosti období 1800-1900 |
Odborné dovednosti |
---|
Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy Přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vnímat a interpretovat hudební dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje. |
Definovat hudební kulturu a hudební historiografii. |
Vysvětlit pojem hudební epocha. |
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivé epochy vývoje české a světové hudby v období let 1800-1900. |
Specifikovat a formulovat vývojové rozdíly a posuny v rámci jednotlivých stylových epoch v rozmezí 1800-1900. |
Popsat kompoziční styl hlavních skladatelských osobností let 1800-1900. |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatně analyzovat a interpretovat vybrané hudební dílo. |
Vybrané hudební dílo zařadit historicky, určit jeho hudební formu. |
Obhájit přiřazení vybraného díla k odpovídající vývojové epoše. |
Na konkrétním příkladu rozpoznat a charakterizovat distinktivní rysy hudby jednotlivých vývojových epoch v období let 1800-1900. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
ABRAHAM, Gerald. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum,, 2003.
-
Bukofzer, Manfred Fritz. Hudba v období baroka : Od Monteverdiho po Bacha. 1. vyd. Bratislava : Opus, 1986.
-
Černušák, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha, 1964.
-
Kouba, Jan. ABC hudebních slohů : Od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha : Supraphon, 1988.
-
Michels, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3.
-
Pečman, Rudolf. Georg Friedrich Händel. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1985.
-
Smolka, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno : Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
-
Šafařík, Jiří. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století. Praha : Votobia, 2002. ISBN 80-7220-126-3.
-
Wörner, Karl H. Geschichte der Musik : ein Studien- und Nachschlagebuch. 8. Aufl. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 1993. ISBN 3-525-27811-X.
-
Zavarský, Ernest. Johann Sebastian Bach. 1. vyd. Bratislava : Opus, 1971.
|