Course: Methodology of Music 1

« Back
Course title Methodology of Music 1
Course code KHK/DHV1
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study 4
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.
Course content
1.Goals and tasks of music education at the first level of primary school. 2.The current concept of music education at the first level of primary school with reference to its historical background.Complex music education, main and additional music education activities, the importance of musical creativity. 3.Psychological foundations of music education - musicality, musical talent, musical hearing and its types, classification of musical abilities. 4.Characteristics of the child's voice, its range, hygiene. Causes of defects in vocal intonation, their detection and elimination.Singing activities in preschool and primary school. Singing competences and effective methods of their development. 5.Rehearsal of song by the method of imitation and with the help of the graphic view. Complex work with a song.Musical preparatory exercises, their characteristics and meaning.Double voice at the 1st stage of primary school, types of double voice, preparatory exercises, procedures in practice, methodical procedures. 6.The most important Czech and foreign intonation methods with reference to historical background (overview, meaning, application in practice...). 7.Mastering songs by the intonation method (Daniel's method of backing songs, relative solmization, use of phonogesthetics).

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Self-study of literature
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
- vysvětlit zásady hlasové výchovy a intonačního výcviku v rozsahu předmětu HUDO4;
Skills
- zpívat a hrát písně v rozsahu předmětu HUDO4;
learning outcomes
Knowledge
- vyjmenovat problémy hlasové výchovy u dětí mladšího a středního školního věku a vysvětlit možnosti metodických postupů při jejich nápravě;
- vysvětlit metodický postup při osvojování písně metodou imitace s grafickým názorem;
- vysvětlit systematiku hudebních schopností a dovedností a možnosti jejich rozvíjení prostřednictvím hudebně výchovných činností;
- popsat hlavní znaky hudby období romantismu;
- vysvětlit cíle hudební výchovy a strukturu učiva z hlediska platného kurikula;
Skills
- volit odpovídající metody při hlasové výchově dětí na 1. stupni základní školy (součinnost s pedagogickou praxí);
- provést s kolektivem nácvik písně imitací s grafickým názorem, s užitím vhodných přípravných cvičení a taktování;
- zpracovat přípravu na vyučovací jednotku hudební výchovy podle zásad efektivního vyučování, včetně volby vhodných výukových strategií, metod a organizačních forem;
- při tvorbě příprav na vyučování ovládnout práci s interaktivní tabulí a s notačním programem;
- hrát na klávesový nástroj písně vhodné pro žáky 1. stupně základní školy, včetně rozezpívání, předehry, doprovodu a transpozic písně do pěvecky vhodných tónin;
- zpívat jednohlasně i v dvojhlasu písně pro žáky 1. stupně základní školy a doprovázet je na Orffovy lehkoovladatelné hudební nástroje;
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Task-based study method
Self-study of literature
Students' portfolio
Skills
Seminar classes
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Individual study
Discussion
assessment methods
Knowledge
Group presentation at a seminar
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • ASCHENBRENNER, V. a kol. Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé strategie nové vzdělávací koncepce. Plzeň, 2023. ISBN 978-80-261-1138-2.
  • JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha. 2023.
  • PÁNKOVÁ, J. Hudební výchova: příručka učitele pro 1. ročník základní školy. Plzeň: Fraus. 2016.
  • Sedlák, František; Siebr, Rudolf. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. st. ZŠ, díl 2 Rozvoj dětské hudební tvořivosti. Praha, 2023. ISBN 978-80-7603-411-2.
  • VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1.st.ZŠ, díl 1 Práce s písní. Praha, 2020. ISBN 978-80 7603-156-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (12) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter