Course: Methodology of Music 2

« Back
Course title Methodology of Music 2
Course code KHK/DHV2
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 4
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.
Course content
1. Acquiring a song by tonal methods. Intonation training of the song. The procedure for acquiring songs according to Daniel's method of backing songs (examples). 2. Didactic work with pupils with SVP. Possibilities of involving pupils with SVP.Instrumental activities at the first stage of primary school. 3. Rhythmic education, psychological basis of rhythmic feeling and pedagogical consequences, methodology of rhythmic education. Rhythmic abbreviation, rhythmic syllables, rhythmic creativity and its forms. Algorithms for the development of rhythmic skills in the 1st to 5th year of primary school (work with music education textbooks). 4. Musical instrument in school, possibilities of its use, the importance of instrumental activities for the child. Possibilities of didactic application of instrumental activities in Hv. Creation of instrumental accompaniments to songs.Double voice in primary school, types of double voice, preparatory exercises, methodical procedures in practicing. 5. Choir or singing group at primary school. Repertoire of school choirs, sheet music. 6. Listening activities at primary school. Objectives of listening to music, methods, work with Hv textbooks. The problem of understanding music, means of musical expression. Creativity and listening. Working with listening composition in school (based on examples of didactic work with music of the 20th century in Hv textbooks), integration of activities, justification of procedures for activating pupils. 7. Music of the 20th century (general characteristics, features of music, main representatives) and selection of compositions of this period in the textbooks Music Education for Years 1 to 5. PRIMARY SCHOOL. 8. Organization of the teaching process, classification and evaluation of students in music education.

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Students' portfolio, Group discussion, Skills demonstration, Seminar classes, Self-study of literature
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 60 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Active participation in the lectures and seminars. Handling the playing the soprano fipple flute in the range of 1st part of the L. Daniel?s school, singing, auscultatory, instrumental and musically-motional skills. The student elaborates the preparation for the music lesson, where s/he applies the practice of the song with the imitation/intonation method, the work with the listened composition and with the supplemental instrumental and musically-motional activities. The student shall realize this preparation along with mobilization of the students, there will be also the reflection of own work. Examination: singing and playing the 70 songs from the textbooks for 1st ? 5th class of the primary school (Lišková-Hurník) including the transpositions into proper singing keys, the orientation in the theoretical fundament of the course. The examination goes as an interview over the theory, the application of the subject matter in the preparation for the teaching lesson of musical education, the starting music material for application are the songs chosen by the examinator.
learning outcomes
- vysvětlit význam a možnosti funkčního propojování hudebních činností vokálních, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových v hudebně výchovném procesu;
- vysvětlit psychologická východiska a metody rytmické výchovy dětí, s přihlédnutím k didaktické tvořivosti;
- vysvětlit metody a prostředky integrativní práce s poslechovou skladbou;
- analyzovat hudebně vyjadřovací prostředky, užité v hudební skladbě, a posoudit, které z nich mohou děti postihnout na základě dosavadních hudebních a poslechových zkušeností a dovedností;
- popsat hlavní znaky hudby 20. století a tvorbu významných představitelů tohoto období;
- vysvětlit, co rozumíme pod pojmem hudebně teoretické poznatky v hudební výchově na 1. stupni základní školy a jakými metodickými postupy je lze u dětí tvořivě osvojovat;
Skills
- hrát na klávesový nástroj a zpívat určené písně pro 1. až 5. ročník ZŠ, lidové i umělé, s předehrou a vhodnými transpozicemi, v tóninách C, D, E, F dur, d, e, a moll;
- vytvořit jednoduchý instrumentální doprovod k písni s použitím Orffových nástrojů rytmických i melodických;
- navrhnout metodické postupy, rozvíjející hudební tvořivost dětí při práci s písní a s poslechovou skladbou, včetně pohybu při hudbě a didaktických her s hudbou;
- osvojit vybranou píseň tonální intonační metodou;
- zpracovat písemnou přípravu na vyučovací jednotku s poslechem hudby, se zřetelem k mnohostranné aktivizaci žáků a k rozvíjení jejich hudební tvořivosti a emocionality;
- analyzovat učebnice hudební výchovy a metodické příručky, kriticky k nim přistupovat a porovnávat je z hlediska jejich obsahu, formy a metodických postupů se zřetelem k RVP ZV;
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Collaborative instruction
Group discussion
Self-study of literature
Students' portfolio
Seminar classes
assessment methods
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • ASCHENBRENNER, V. a kol. Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé strategie nové vzdělávací koncepce. Plzeň. 2023.
  • Herden, Jaroslav; Petřík, Jan. My pozor dáme a posloucháme : Posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-56-5.
  • JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha, 2023. ISBN 978-80-7603-421-1.
  • PÁNKOVÁ, J., POBUDOVÁ, J., POSPÍŠILOVÁ, L., ROUBOVÁ, L., SLAVÍKOVÁ, M., TICHÁ, A. Hudební výchova příručka pro učitele pro 1. ročník základní školy. Plzeň, 2016. ISBN 978-80-7489-251-6.
  • Sedlák, František; Siebr, Rudolf. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. st. ZŠ, díl 2 Rozvoj dětské hudební tvořivosti. Praha. 2023.
  • VELICKÁ, H. Planeta hudba. Výukové listy : výukové listy pro učitele: hudební výchova pro 1. ročník ZŠ. Praha : Bärenreiter Praha s.r.o. 2020.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (12) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer