|
Vyučující
|
-
Mandysová Daniela, doc. PaedDr.
-
Slavíková Marie, doc. PaedDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
V Disertačním semináři 3 jsou detailně prodiskutovávány metodologické, věcné a formulační otázky vyplývající z příprav disertačních prací. Obsah semináře se zaměřuje na aktuální problémy hudební pedagogiky a hudební psychologie, zejména psychologie schopností a pedagogické hudební psychologie v teoretické rovině i v praktickém výukovém procesu. 1. Průniky hudební pedagogiky a hudební psychologie na vědeckém základě. 2. Komplexní múzická a komplexní hudební výchova. 3. Nejvýznamnější hudebně výchovné koncepce v našich zemích. 4. Nejvýznamnější hudebně výchovné koncepce v zahraničí, jejich přínos naší hudební pedagogice. 5. Aktuální problémy současné koncepce hudební výchovy, platné vzdělávací dokumenty. 6. Psychologie hudebních schopností - výběr témat vztahujících se k tématům disertačních prací studentů. 7. Psychologie hudebních dovedností - výběr témat vztahujících se k tématům disertačních prací studentů. 8. Diagnostika hudebnosti. 9. Poruchy hudebnosti, amúzie senzorická a motorická. 10. Problematika hudebně a pěvecky zaostávajících dětí, možnosti nápravy. 11. Psychologie hudební percepce. 12. Emoce a hudební prožívání. Vybrané otázky hudebního vývoje člověka. 13. Diskuse k tématům disertačních prací.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 130 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Práce s odbornou literaturou. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Formulovat myšlenky od obecného ke konkrétnímu a jednotlivému. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientace v tématu práce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Smysluplné sepsání práce na zadané téma |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
ASCHENBRENNER, Vít a kol. Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé vzdělávací strategie nové vzdělávací koncepce. Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická, Plzeň. 2023.
-
DRÁBEK, Václav. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Studia paedagogica 23. Praha. 1998.
-
DUZBABA, Oldřich. Vybrané kapitoly z hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2004.
-
HALLAM, Susan (ed.) et al. The Oxford Handbook of Music Psychology (2en edn). Oxford University Press. 2014.
-
MEDŇANSKÁ, Irena. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. 2010.
-
POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. _Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 2005.
-
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum. 2013.
-
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň základní školy. 2. díl Rozvoj dětské hudební tvořivosti. _Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2023.
|