|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. filosofie a hudba, filosofie hudby (úvod) 2. umělecké dílo a kompetence k tvorbě 3. kompozice, forma a metoda 4. kosmologie, proporce a čísla 5. zrcadlo, mimesis a obraz (s)tvoření 6. pravidla, pravda a krása 7. pudy, repetice a vášně duše 8. emancipace, umělec a umění 9. obsah hudby a absolutno 10. evoluce, revoluce, novost a výzkum 11. produkce, postprodukce a rhizom
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 130 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Práce s odbornou literaturou. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Práce s odbornou literaturou. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ph.D. samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě studia odborné literatury a vyhodnocením a implementováním získaných poznatků. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| v oboru filosofie a estetiky hudby, hudebního vnímání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| v oboru filosofie a estetiky hudby, hudebního vnímání |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ph.D. samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě studia odborné literatury a vyhodnocením a implementováním získaných poznatků. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| kolokviální diskuse |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| kolokviální diskuse |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Adorno, Theodor Wiesengrund. Philosophie der neuen Musik. Europäische Verlagsanstalt. 1966.
-
Adorno, Theodor Wiesengrund. Philosophy of New Music. University of Minnesota Press. 2006.
-
Bloch, Ernst. Essays on the Philosophy of Music. Cambridge University Press. 1985.
-
DELEUZE, Giles-GUATTARI, Felix. Rhizom. In Tisíc plošin. s. 9-36. Herrmann a synové, 2010.
-
Dykast, Roman. Hudba věku melancholie. Togga. 2005.
-
DYKAST, Roman-VIČAR, Jan. Hudební estetika.. NAMU, 2002.
-
Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného: umění jako hra, symbol a slavnost. Triáda. 2003.
-
GREENBERG, Clement. Avant-Garde and Kitsch. Partisan Review, 1939. CZ: Avantgarda a kýč. Revue Labyrint, č. 7-8, s. 68 - 74. 2000.
-
HANSLICK, Eduard. Vom Musikalisch-Schönen. Philipp Reclam, 1982. CZ: O hudebním krásnu, příspěvek k revizi hudební estetiky. Supraphon. 1973.
-
LYOTARD, Jean-François. O postmodernismu. Filosofický ústav AV ČR. 1993.
-
Rejcha, Antonín. Hudba jako ryze citové umění. Togga. 2009.
-
SÖRBOM, Göran. The Classical Concept of Mimesis. s. 19-28. A Companion to Art Theory. 2002.
-
Zuska, Vlastimil. Mimésis - fikce - distance, k estetice 20. století. Triton. 2002.
-
ZUSKA, Vlastimil. Mimésis - fikce - distance, k estetice 20. století. Triton. 2002.
|