|
Vyučující
|
-
Bezděk Jiří, prof. Mgr. MgA. Ph.D.
-
Haas Petr, Mgr. Ph.D.
-
Vičar Jan, prof. PhDr. MgA. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu. Zařazení harmonie do systému hudebního vzdělávání. Literatura. 2. Hierarchické uspořádání tonální harmonie. Čtyřhlas. Citlivý tón. 3. Přísný a volný spoj. Zástupné rozvedení citlivého tónu. 4. Spojování kvintakordů v dur, zvláštní spoje 5. Aiolská moll a její prostupnost tóninou durovou. Harmonické funkce v moll. 6. Harmonická moll a její zvláštní spoje. 7. Melodická moll, zvláštní spoje. 8. Sekvence, melodické tóny. 9. Sextakordy a jejich využití v harmonické větě 10. Kvartsextakordy a jejich využití v harmonické větě 11. Septakordy hlavní a vedlejší, charakteristické disonance 12. Septakord na V. a VII. stupni. Septakord II. stupně a jeho typické postupy do D a T6 13. Estetická působnost harmonické složky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozumět systematice hudební nauky v oblasti moderní notace, klasické intervaly a akordiky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Tvořit a analyzovat intervaly a akordy. Orientovat se v tóninách |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vymezit pravidla v klasické harmonii. |
| Rozpoznat vztahy mezi kvintakordy a hlavními septakordy. |
| Zdůvodnit užití melodických tónů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyzovat diatonické harmonické věty. |
| Spojovat akordy v klasickém slohu. |
| Rozumět vedení jednotlivých hlasů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
JANEČEK, K. a HALL, A. C., ed. Foundations of modern harmony. Prague: NAMU. 2024.
-
Pavel Režný. Elementární hudební teorie II. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5423-8.
-
TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. 2., opr. a rozš. vyd.. Praha: HAMU, 2011. ISBN 978-80-7331-199-5.
-
TICHÝ, V. Harmonie. Praha: Holman. 2011.
|