|
Vyučující
|
-
Vičar Jan, prof. PhDr. MgA. CSc.
-
Sladký Aleš, Mgr.
-
Bezděk Jiří, prof. Mgr. MgA. Ph.D.
-
Haas Petr, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Přehled modulací, další druhy tonálního pohybu 2. Zásady pro vypracování harmonického doprovodu tonální melodie, melodické tóny a jejich vliv na volbu harmonického podkladu tonální melodie. Aplikace na českou lidovou píseň. 3. Uplatnění subdominanty a sextakordu II. stupně v harmonizaci melodie 4. Uplatnění kadenčního kvartsextakordu v harmonizaci melodie 5. Uplatnění dominantního akordu velkého a kvint lesních rohů v harmonizaci melodie 6. Uplatnění doprovodu bas-přiznávka v harmonizaci melodie 7. Melodie v moll, harmonizace modulující melodie 8. Předehra, mezihra a dohra v úpravě české lidové písně 9. Jevy chromatiky mimotonální dominanty a jejich uplatnění v harmonizaci melodie 10. Akordy chromatické terciové příbuznosti. 11. Alterace v harmonické větě. Dvojalterace. 12. Frygický a lydický akord 13. Pětičlenný funkční systém jako brána do tonální harmonie 20. stol. Estetické aspekty harmonické složky v chromatice.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kreativní orientace v diatonické harmonii a její systematice |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Spojování kvintakordů a jejich obratů, hlavních septakordů a jejich obratů, identifikace melodických tónů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat systematiku chromatické klasické harmonie. |
| Zdůvodnit harmonizaci tonální melodie a její metodice. |
| Aplikovat na českou lidovou píseň. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kompetentně harmonizovat tonální melodii (především českou lidovou píseň). |
| Rozšiřovat svůj harmonický aparát o jevy chromatiky, které dokáže rozlišit podle kontextu jejich zapojení. |
| Aplikovat na českou lidovou píseň. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon.. Plzeň: ZČU, 2006. ISBN 80-7043-428-7.
-
JANEČEK, K. Harmonie rozborem.. Praha: Supraphon, 1982.
-
TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: HAMU. 2011.
|