|
Vyučující
|
-
Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických věd
|
|
Obsah předmětu
|
Osvojování technických základů hry na nástroj, hra přednesových skladeb, improvizace jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním, komorní hra, hra z listu. Zdokonalování nástrojové techniky: stupnice, akordy, velké rozklady, technická cvičení, etudy. Přednesové skladby: od renesance po současnost. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Objasnit pojmy z HNK2 (z hudební nauky i rozvoje klavírní techniky - stupnice, druhy doprovodu aj. pojmy z osvojeného repertoáru). Číst pohotově notový zápis skladeb i písní, včetně příslušných pojmů z hudební nauky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rokázat hrou klavírní techniku na úrovni požadavků HNN2 (doprovod valčíkem, polkou, rozkladem i akordy). Zahrát jakoukoliv píseň z předchozího HNK2 (předpoklad ke hře transpozic písní). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| využívá moderní technologie k náslechu různých druhů stylového doprovodu písní a samostudiu skladeb i písní |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Číst pohotově notový zápis nových skladeb i písní. |
| Objasnit nové pojmy z hudební nauky i zákonitosti klavírní techniky. |
| Vyjmenovat stupnici dórskou a popsat její zákonitosti. |
| Objasnit principy tvorby předeher k novým písním. |
| Vybrat vhodný repertoár k závěrečné přehrávce s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zahrát další pensum povinných písní i skladeb, dále písní (i skladeb - pokročilí) z vlastního výběru, a to už společně se zpěvem. |
| Zahrát a zazpívat písně s různými druhy doprovodu: valčík, polka, akordický doprovod, rozklad, nově synkopický doprovod. |
| Zahrát předehry ke všem písním a uvádět je kývnutím hlavy k nástupu zpěvu. |
| Zahrát a zazpívat úspěšně na závěrečné přehrávce před komisí a spolužáky (10 písní s transpozicemi a různými druhy doprovodu a jednu přednesovou skladbu - podmínka udělení zápočtu). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| využívá moderní technologie k náslechu různých druhů doprovodu a samostudiu skladeb i písní |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Multimédia využívají studenti při samostudiu repertoáru písní i skladeb a hledání způsobu jejich doprovodu či interpretace. |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Volit repertoár dle vlastního uvážení s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Závěrečná přehrávka vybraného repertoáru před třídou i komisí. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Já, písnička: zpěvník 6. Music distribuce. 2023.
-
notový materiál dle volby pedagoga. .
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). Plzeň : ZČU. 1995.
-
CZERNY, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821, 299). .
-
JÁNSKÝ, P. Já písnička II. díl. 2. Most: MUSIC CHEB. 200.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb,, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
|