|
Vyučující
|
-
Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických věd
|
|
Obsah předmětu
|
Osvojování technických základů hry na nástroj, hra přednesových skladeb, improvizace jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním. Zdokonalování nástrojové techniky: stupnice, akordy, etudy. Přednesové skladby: Baroko, klasicismus. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dosáhnout vyšší úrovně klavírní techniky, která zajistí způsobilost pro hru lidových a populárních písní Vysvětlit složitější termíny z harmonie, které umožní harmonizovat lidové a populární písně a hru podle akordických značek na vyšší technické úrovni Spojit interpretaci technicky náročnějšího notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Orientovat se ve složitějších akordických značkách pro doprovod lidových a populárních písní Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky pro potřeby doprovodů písní Prokázat schopnost zahrát lidové písně s různým typem doprovodů dle akordických značek. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit akordické značky vhodné pro doprovod technicky náročnějších lidových a populárních písní. |
| Popsat teoreticky a zvládnout technicky náročnější hru na klavír vedoucí ke schopnosti interpretovat předepsané skladby z období baroka a 20. století. |
| Aplikovat získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Interpretovat skladby z oblasti klasické hudby (baroko a 20. století) pro účely výuky na základní a střední škole. |
| Užívat správně akordické značky dle typu doprovodů lidových a populárních písní. |
| Prokázat schopnost hry podle akordických značek dle zadaných lidových a populárních písní. |
| Improvizovat náročnější stylizované doprovody. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon. Plzeň: Západočeská univerzita. 2005.
-
HALAMÍKOVÁ, L. Etudy trochu jinak : 20+10 etud pro klavír. Praha: Notovna.cz, 2022. ISBN 979-0-706570-28-0.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. Plzeň: ZČU. 2014.
-
LEVINE, M. The Jazz Theory Book.. Petaluma: Sher Music Co, 1995.
-
MÜLLEROVÁ, E. a A. FIŠEROVÁ. Album etud II: výběr etud pro 3. stupeň technické vyspělosti: klavír.. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě:n pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus. 2014.
-
ŠOLC, M. Tajemství akordových značek. Bärenreiter Editio Supraphon. 1996.
|